torsdag den 30. juli 2015

Hjemmebrygget øl


Dette indlæg burde faktisk slet ikke være skrevet af mig, fordi dette er faktisk ikke helt mit område. I vores husstand er både min mand og jeg optaget af at gøre tingene selv, og inden vi mødte hinanden havde vi også allerede godt gang i vores respektive hjemmeproduktioner. En af husbonds store interesser dengang var at brygge øl. Han havde sammen med nogle venner en del bryg på samvittigheden - både gode og knap så gode (der var noget med en chiliøl, der var glimrende til marinering af kød - til gengæld var den aldeles udrikkelig). Med andre ord havde de gjort sig nogle erfaringer, og derfor var jeg vildt imponeret over deres bryg, da jeg kom til. Det smagte bare rigtig godt!

Så kom der et barn ind i regnestykket, og det satte en midlertidig stopper for løjerne. Bryggene har altid foregået hos os, og det fylder ganske enkelt hele lejligheden, og der er kogende vand, glas og himstregimser over det hele. Det er ikke så kompatibelt med et barn med pilfingre. Pilfingerbarnet er nu blevet så stort, at han kan forstå, når han ikke skal pille ved noget, så nu er det blevet tid til at brygge øl igen.

Jeg tog lidt billeder undervejs, men jeg kan ikke byde ind med så mange tekniske detaljer. Jeg kan dog fortælle, at øllen var en IPA (tilfældigvis min favoritøltype - hvor heldig kan man være), og ingredienserne blev bestilt færdigafmålt hos Maltbazaren, der holder til i Rødovre. Grejet har været opmagasineret på en kammerats loft, men er nu hentet hjem igen og residerer blandt meget andet på hemsen.


Ingredienser - afmålt til netop denne opskrift. Humlen er i de vaccummerede sølfarvede poser.


Som det første koges vandet i en stor pasteuriseringsgryde.


Maltet byg og vand står i en køletaske for at holde konstant temperatur (og pilfingrene kunne ikke helt holde sig væk…)


Grejet gøres klar


Klar til at si kornet fra


Øl undervejs


Man tænker lidt - hvordan kan det blive til noget der smager godt??


Øllet er sat til gæring i stuen med en gærlås på spanden. Der var et lystigt boblen og klukken over de følgende 2 uger.


Masser er gærbundfald efter en uge

Efter en uge blev øllet stukket om, hvilket vil sige, at det blev hældt fra én spand til en anden for at slippe af med gærbundfaldet. Derefter stod det en halvanden uge mere, hvorefter jeg gav en hånd med at hælde det på flaske. Efter yderligere to uger var øllet klar til at blive smagt på. Og sørme jo om ikke de havde gjort det igen! Selvom der var gået knap 5 år, så kunne de bestemt deres kram og havde produceret en superlækker sommer IPA.



Næste bryg finder sted om lidt over en uge, hvor der skal produceres årets julebryg. Den skal nemlig stå væsentlig længere, så det er nødvendigt at komme i gang nu.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar