mandag den 16. september 2013

Tomatsuppe

Så har DMI officielt afblæst sensommeren, og efteråret har indtaget Danmark. Det gør nu heller ikke noget, for efterår betyder tid til høst af alle de dejlige danske afgrøder, vi har. Vi prøver så vidt muligt at spise efter sæsonen herhjemme, men vi må erkende, at kålsæsonen kan være lidt hård at komme igennem, selvom vi elsker wokmad. Men lige nu bliver det bare ikke bedre! Vores frugt og grønt kasse fra Buresødal bugner af lækre varer som majs, valske bønner, squash, æbler og jeg kunne blive ved.

Nu har vi desværre ikke selv drivhus her på stenbroen, men heldigvis har jeg en dejlig mor med en sådan installation i sin have, og da hun for nogle uger siden lagde turen forbi medbragte hun en stor balje med tomater. De blev omsat til den lækreste fløjlsbløde tomatsuppe, som smagte af alt det andre tomatsupper ikke gør: nemlig tomat, fordi de ofte er spædet op med alt mulig andet. Denne indeholder enorme mængder tomater og smager derfor også af det. Det bliver hurtig en dyr ret, hvis du skal købe tomater til vinter, så få fat i dem nu, hvor du kan få dem til billig pris - og evt. kan du som jeg være heldig at få dem af en, som har overflod.

Opskriften fandt jeg på den dejlige blog Plat du jour, som jeg faldt over, da jeg skulle finde en fødselsdagsgave til en madglad teenager. Disse to teenagepiger har nemlig udgivet en bog med opskrifter fra bloggen. Bestemt anbefalelsesværdig.

Find opskriften her

Psssst. husk nu også vores brødtema. Du skal selvfølgelig bage et lækkert madbrød, som du serverer til suppen. Min yndlingsopskrift finder du her. Og så en god klat creme fraiche på toppen af suppen.

Du kan sagtens tage suppen med i en termoflaske, f.eks. til en tur i skoven. Den indeholder ingen mælkeprodukter, som kan udvikle sig til uønskede bakterier. Og så synes jeg sagtens, at man kan drikke den af en kop i stedet for at spise den med en ske. Du kan evt. smide den igennem et dørslag, så bliver den endnu mere cremet og lækker, men det er kun for at si de værste skaller af tomaterne fra, så jeg vil anbefale et dørslag og ikke en sigte. Ellers går alt for meget til spilde.

Jeg har hermed fundet en ny yndlingssuppe. Hvad er din?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar