mandag den 30. september 2013

Henkogte tomater


Nu lyder det jo efterhånden som om, at jeg ikke laver andet end noget med tomater, men det har altså også været et rigtigt tomatår i år, både fordi vi selv har haft planter (godt nok ikke med det helt vilde udbytte men alligevel) og så har vi fået en del tomater bl.a. fra min mors drivhus. Disse er dog købt i Torvehallerne i sidste uge, hvor en af mine favoritstande havde udsalg af store flotte danske tomater, så jeg købte et par kilo, som blev øremærket en omgang henkogning.

Opskriften fandt jeg på DR's hjemmeside og er kreeret af Camilla Plum. Den er meget lige til at gå til, og den reelle arbejdstid er meget begrænset, men man skal selvfølgelig sætte noget tid af til, at den skal stå i ovnen. Jeg fik 5 sylteglas i en mellemstørrelse. Der kan vel være en 4 dl i sådan et...

Henkogte tomater

2 kg tomater
1 stor håndfuld frisk basilikum
1 helt hvidløg - delt i fed
2 spsk god flagesalt
2 dl olivenolie

Skær tomaterne i meget grove tern og prop dem, så tæt du kan, i rengjorte syltetøjsglas. Tomaterne falder sammen under henkogningen, så kom bare så mange i, du overhovedet kan. Pres basilikum og hvidløgsfed ned langs siderne i glasset. Drys salt over og hæld et par skefulde olivenolie i hvert glas. Bruger du almindelige syltetøjsglas, lægger du låget løst på. Bruger du henkogningsglas med gummiring, lukkes de bare. Der opstår noget damp under henkogningen, som skal kunne slippe ud.

Tænd ovnen på 110 grader og sæt glassene ind på en plade. Nu skal de bare stå til de ser henkogte ud, og væsken syder og bobler. Det tager vel en 3-4 timer. Skru lågene fast med grydelapper på og lad glassene stå og køle helt af i ovnen. Nu er de klar til brug eller kan gemmes i forrådskammeret til senere brug.

Vi spiste et glas i weekenden, hvor det blev blendet og røg på en pizza. Her tilsatte jeg lidt tomatkoncentrat fordi det var lidt tyndt til pizzaen, men alternativt kan man sagtens bare koge det lidt ind, for smagen er fantastisk. Resten af glasset røg i en gryderet i går. Det skulle ikke gå til spilde :)

Jeg forventer, at glassene skal bruges til pastasauce henover vinteren. Hvis jeg kan falde over nogle ikke alt for dyre syltetøjsglas nu her, så vil jeg bestemt ikke afvise, at jeg kunne finde på at lave en portion mere.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar