onsdag den 4. september 2013

Bagedyst - et par tanker om bagning som håndværk

Jeg sad og så Den Store Bagedyst på DR1 i går. Egentlig et meget sjovt program efter min mening, for det er meget skægt at se, hvor forskelligt folk bager og, hvad de går op i. Men i går blev jeg alligevel overrasket. I bund og grund syntes jeg kun, at der var én deltager af de syv, der var tilbage, som kunne håndværket at bage brød. Resten har imponeret for vildt, når det er kommet til kager, men de havde absolut ingen føling med det at bage brød.

Det fik mig til at tænke på, hvor stor en kunst, det egentlig er. Har du tænkt over det? For mig er det at bage brød og boller det essentielle i bageriet. Kagerne er det, der bliver lavet efter møjsommelig opmålte opskrifter, mens brødet bliver lavet på gefühl. Hvordan føles dejen? Skal den have mere vand eller mel? Det kræver jo faktisk utrolig meget håndelag, når man tænker efter, for du er nødt til at have erfaringen for at vide, at en dej er elastisk og tilpas. Ikke dermed sagt at enhver idiot kan bage kager, for jeg har den dybeste respekt for de flotte kager, som f.eks. deltagerne i Den Store Bagedyst fremstiller. Men jeg synes stadig, at brødbagning er et bedre håndværk.

For to år siden var jeg på et bagekursus hos Aurion i nærheden af Hjørring. Jeg syntes, at jeg var god til at bage før, men her fik jeg en helt anden forståelse for håndværket. Jeg lærte først og fremmest at få mere føling med dejen. Omvendt må jeg nok erkende, at der siden er gået ret meget hverdag i det, og det for det meste bliver til rugbrød og langtidshævede boller. Men det har jeg besluttet skal høre op nu. Vi skal være stolte over de bagetraditioner, vi har i Danmark, og det er vigtigt, at vi sørger for at holde dem i hævd. Så nu vil jeg kridte ovnen og se at komme ud over stepperne med de lækre brød og boller igen.

Vil du være med?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar