torsdag den 29. august 2013

Æbleskiver og medisterpølse

Nu bevæger jeg mig lidt væk fra selve kerneidéen i denne blog, men ind i mellem støder jeg alligevel på ting, der står mit hjerte så nært, at jeg gerne vil kommentere på det, selvom det ikke handler om gør-det-selv projekter.

Så du DR dokumentar i går? På DR1 sendte de et program, der hedder "Danmark på Prærien". Det er en dokumentar om en lille by i den amerikanske Midtvest, som holder fast i sin danske kulturarv. Byen hedder Elk Horn og ligger i staten Iowa. Allerede nu har jeg faktisk skrevet en lille fejl, for byen værner teknisk set ikke om sin danske kulturarv men snarere om sin dansk-amerikanske kulturarv, og lige præcis dette synes jeg, at programmet formåede at beskrive særligt godt. Beboerne i byen er efterkommere af nogle af de mange danskere, som emigrerede til USA fra slutningen af 1800-tallet og op til tiden omkring 2. verdenskrig, og mange holder stadig fast i de traditioner, som disse emigranter medbragte.

Traditionerne har ikke meget at gøre med det Danmark, vi kender i dag. Elk Horn er en tidslomme, hvor man holder fast i mindet om en svunden tid - på godt og på ondt. Mange danskere vil nok rynke på næsen af det, for det kan let opfattes som kitsch og dårlig smag, men dokumentaren i går formåede virkelig at fremstille byen i det lys, som den skal ses. Nemlig ikke som en tåkrummende hån mod det nuværende danske samfund men i stedet som en hyldest til den dansk-amerikanske arv. Og hvem kan stille sig til smagsdommer for, hvad der er rigtigt og forkert? Hvem siger, at det ikke kan være lige så rigtigt at spise æbleskiver og medisterpølse som æbleskiver og marmelade? Min egen teori er, at lige præcis denne kombination er opstået som en reaktion på den frihed, som de danske emigranter oplevede, da de kom til USA. De kunne godt lide både æbleskiver og medisterpølse, og nu var der ikke nogen, der kunne sige, hvad der var rigtigt og forkert, så de skabte deres egen dansk-amerikanske tradition. Og mine damer og herrer det er lige præcis sådan, man skaber en tradition :)

Nu har du nok fornemmet min personlige interesse i dette emne, og det skyldes, at jeg for snart 10 år siden boede et halvt år i netop dette område, hvor jeg var i praktik på et museum i Elk Horn. Så jeg har oplevet samfundet på nærmeste hold og var meget spændt på, hvordan det ville blive fremstillet i programmet. Heldigvis var det et eksempel på et meget sagligt og gennemarbejdet stykke journalistik, og det var en stor oplevelse her næsten 10 år senere at se mange af de ansigter, jeg husker fra dengang.

Skulle du have fået lyst til at se - eller evt. gense - programmet, så kan du finde det på DRs hjemmeside.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar