mandag den 12. august 2013

100% Home made lemon cookies


Hjemme hos os har vi indført et koncept, der hedder feriegaver. Det betyder, at vi godt kan lide at købe en lille ting til hinanden, når vi skal holde ferie. Husbond havde været i det kreative hjørne denne gang og havde, inspireret af bloggens navn, købt et sæt cookie stempler bl.a. med påskriften 100% Home Made. Jeg må erkende, at selvom jeg normalt ikke går forfærdelig meget op i kagernes udseende, så synes jeg faktisk, de er meget skægge. Så jeg afprøvede dem i weekenden, og de fungerer perfekt.

Til stemplerne fulgte der en lille opskriftbog, hvor fremgangsmåden blev vist trin for trin. Jeg tog udgangspunkt i bogens basisopskrift og tilsatte bare lidt fintrevet citronskal, så de i stedet blev med citronsmag. Opskriften kommer her (til ca. 16 store cookies):

80 g blødt smør
120 g sukker
1 æg
180 g hvedemel
fintrevet skal af 1 økologisk citron

Pisk smør og sukker med en elpisker. Pisk ægget i sammen med citronskal. Saml hurtigt dejen med melet og rul den til en pølse, som du pakker stramt i plastikfilm og lægger på køl i to timer.

Når de to timer er gået, tænder du ovnen på 180 grader. Tag dejen ud af filmen og skær hurtigt ca. 16 skiver på ca. 1/2 cm. Pres evt. skiverne lidt fladere med håndfladen, og vælg det stempel, du vil bruge. Pres stemplet ned over kagen, og skær evt. overskydende dej væk f.eks. med et lille glas. Læg kagerne på en bageplade med bagepapir bag dem i ca. 15 minutter i den varme ovn. Køl af og nyd dem til en kop eftermiddagste eller lignende.

NB. Kagerne smager virkelig dejligt, og de kan selvfølgelig også sagtens laves uden stempler. Evt. kan de så skæres lidt tyndere ud og bages i kortere tid. Så tror jeg, at du får en slags citron-specie...  




Ingen kommentarer:

Send en kommentar