mandag den 26. august 2013

Træf i Utterslev Mose

En hård weekend er overstået. For det meste forsøger vi at begrænse antallet af aftaler i weekenden, fordi vi har måttet erkende, at det er nødvendigt med noget tid i lavt gear for os alle sammen, men denne weekend havde der hobet sig en del op, og for en utrænet var det meget hårdt at komme i seng kl 3 fredag og kl. 1 lørdag. Men hyggeligt var det nu.

Søndag sluttede vi af med et arrangement i Utterslev Mose, som var arrangeret af Utterslev Moses venner. Der var forskellige aktiviteter - primært rettet mod børn - som alle havde til formål at skabe forståelse for, hvad der rent faktisk foregår i området omkring. Familiens yngste medlem syntes det var sjovt at kigge på fisk (også med fingrene), se på de udstoppede dyr og klatre på forhindringsbane. Familiefaderen kiggede meget interesseret på udstillingen om bier, og jeg selv var med på en kort vandretur, hvor vi så på, hvilke spiselige urter man kan finde omkring mosen.

Jeg har tidligere skrevet, at lige netop dette var noget af det, jeg gerne ville lære mere om, og det var virkelig spændende at høre. Jeg udvalgte nogle enkelte urter, som jeg kan huske og vil prøve at finde igen. Det er bestemt ikke sidste gang, jeg skal med på noget i den stil. Turen var ledet af en forening, der hedder Byhøst. På deres hjemmeside har de kortlagt forskellige områder med afgrøder. Siden er ikke så omfattende endnu men kig evt. forbi: http://www.byhoest.dk

Som sædvanlig - fristes jeg til at sige - glemte jeg at tage billeder undervejs, så jeg kan ikke vise, hvor fantastisk smukt, der er derude i øjeblikket. Dermed er der ikke andre muligheder end, at du selv må snøre vandreskoene og komme ud og nyde det gode sensommervejr i et grønt område nær dig. Og husk mit motto: kig op, ned, til højre og til venstre, så kan du mange gange få lidt spiseligt med hjem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar