onsdag den 14. august 2013

Hjemmelavet tykmælk - næsten...

I sommerferien prøvede jeg for første gang at lave hjemmelavet tykmælk, og det smagte virkelig godt. Slet ikke som det man køber, for konsistensen er helt anderledes. Meget mere porøs men smagen fejler bestemt ikke noget.

Jeg fandt opskriften i Anne Hjernøe's "Annes spisekammer", og det er jo nærmest noget, der kan laves med bind for øjnene. Opskriften har du her:

Tykmælk

1 liter øko mælk (jeg brugte begge gange minimælk, men i opskriften står der sødmælk)
2 dl øko kærnemælk
1 dl øko piskefløde

Rør det hele sammen i en stor skål, som du sætter et lunt sted i et døgns tid med et klæde over. Nu er tykmælken færdig, men den smager bedst kold, så sæt den på køl i nogle timer, inden den skal spises.

Da vi kom hjem fra ferie, ville jeg prøve at lave det igen, men her gik det desværre galt. Tykmælken skilte, og jeg stod tilbage med to små flasker, der ikke kunne bruges til en dyt, så jeg måtte købe det næstbedste alternativ nemlig den fra Øllingegård, som dog også smager fortrinligt. Jeg er ikke helt klar over, hvad der gik galt. Måske har mælken ikke været frisk nok? Jeg har læst flere steder, at mælken skal være tappet senest et døgn, inden den bruges. Nogle varmer mælken og fløden op og køler det ned, inden de tilsætter kærnemælken. Det tror jeg, at jeg vil prøve en anden gang. Men som sagt, første gang, jeg lavede denne opskrift, blev det fint, så det kan altså lade sig gøre.

I øvrigt havde jeg lavet en hjemmelavet rabarberkompot og hjemmelavet rugbrødsdrys til. Og det fungerede nu også godt til købeudgaven :)


Ingredienserne er blandet i en skål


Står i et døgn med klæde over


Åh nej, den er begyndt at skille :( Og det blev hurtigt værre endnu


Så måtte jeg bide i det sure æble og købe, men med hjemmelavet rabarberkompot og rugbrødsdrys gik det alligevel...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar