tirsdag den 6. august 2013

Tid til høst af det grønne (og frugterne af forårets og sommerens arbejde)

Man siger at arbejdet bærer lønnen i sig selv, og som jeg tidligere har skrevet, så skal man ikke udelukkende gøre tingene selv for at spare penge. Det skal absolut også være, fordi man har lyst til det. Begynder du at regne din egen timepris og lignende ud, så kan du sikkert stikke i nærmeste lavprissupermarked og spare mange penge den vej. Vores urban gardening projekt i år har helt klart været drevet af lysten til at prøve forskellige ting af, og overordnet er vi enige om, at det har været en succes. Vi har fået et godt udbytte, og lige nu høster vi bl.a.:


Tomater (sungold, rosada og "sweet'n'neat")


Chili i flere varianter


Citronchili - moden og umoden


Apache chili

Derudover høster vi salat, en smule ærter og krydderurter. Tidligere har vi også haft radiser, og jeg havde tænkt at så nogle flere, men da en kat har valgt at bruge den murerbalje som toilet, så skal jeg lige have fundet en løsning på det, hvis jeg skal fortsætte (er pt. mest stemt for en slangebøsse - JOKE, bare rolig!). 

Til de knap så vellykkede projekter så er squashen ikke rigtig lykkedes for mig. Der gik lus i nogle af planterne, nogle knækkede, og nu er der kun en tilbage, men den vil ikke rigtigt give noget. Den sætter små frugter, og så visner blomsten og falder af, mens de er helt små. Øv for den. Jeg må se, om det går bedre en anden gang. Jeg har også sået gulerødder men er i tvivl, om de bliver til noget. De blev sået sent, og gårdens unger har leget lidt for meget med nogle akvariesten, der hvor de er sået (mens vi var på sommerferie), så spirerne fik en del tæv. Nu må vi se.

Jeg vil i øvrigt gerne knytte en kommentar til det med at tage på sommerferie, når man driver et haveprojekt. Vi ramte jo vores sommerferie så godt, at der var stinkende varmt, mens vi var af sted. Det betød til gengæld, at der skulle vandes ret meget. Vores fantastiske nabo passede hele molevitten for os og gjorde et kæmpe stykke arbejde, men det hang stadig noget med næbet, da vi kom hjem. Så en lektie, vi skal skrive os bag øret, er, at har man en have i krukker (eller baljer) så er man nødt til at have en til at hjælpe med at vande, hvis man skal væk. Det er i hvert fald helt sikkert, at vi ikke havde haft noget tilbage, hvis vi ikke havde haft assistance.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar