torsdag den 22. august 2013

Udfordringer for en urban gardener

Jeg sidder lidt med blandede følelser, mens jeg skriver det her. Året har budt på mit første større eksperiment med urban gardening, og med hånden på hjertet må jeg sige, at det har givet min familie og mig rigtig mange positive oplevelser. Jeg har nydt at så, passe, pleje, kigge og lære, og jeg har været imponeret over, hvor meget der har kunnet produceres i et par murerbaljer i en betongård.

Jeg har tidligere skrevet om, hvordan vi fra ganske tidligt har kunnet høste både radiser, salat, ærter og tomater, og det har været fantastisk. Men nu hvor det for alvor er blevet høsttid, er vi løbet ind i del problemer. Nogle kan jeg forholde mig til. Der er ækle larver (kan læse mig til at de hedder haveugler), som har angrebet salat og tomater. Det er er naturens gang, og den skal der være plads til. Til gengæld har jeg også måttet konstatere, at der er afgrøder, der forsvinder, når vi ikke er der. Ikke bare lidt her og der. En dag kom vi ud, hvor der aftenen for inden hang ca. 30 modne tomater på planten, og så var der pludselig ingen. Det er ikke ok. Jeg har ikke noget imod, at andre smager, men jeg vil gerne have, at de spørger først og bare nøjes med at smage. Det er trods alt mig, der har arbejdet med planterne siden slutningen af marts måned, så jeg synes også, det er min familie, der skal have førsteret til afgrøderne.

Derudover har jeg udfordringer med diverse husdyr. Hunde der tisser på planterne og en kat, der bruger murerbaljerne som kattebakke. Puha det bliver altså for ulækkert for mig, og nu har jeg opgivet at dyrke mere der for i år. Den begyndte også at grave mine jordbærstiklinger op for ligeledes at besørge i den balje, men de er efterhånden vokset så meget til nu, at den ikke kan komme til. Jeg tænker, at hvis jeg skal plante igen til næste år, bliver jeg nødt til at sætte hønsenet over, så den ikke kan komme i. Jeg har søgt på nettet, og der er mange debatter om netop dette emne, men der lader ikke til at være en universalløsning. Hvis du har et godt råd, er du meget velkommen til at smide en kommentar herunder.

Når sæsonen er helt er slut, skal jeg selvfølgelig evaluere, om jeg vil fortsætte til næste år. Jeg har ikke helt besluttet mig endnu. Lige nu er jeg meget skuffet over de ting, der sker lige for øjeblikket, men på den anden side har jeg nydt at have jord under neglene og se, hvordan tingene udvikler sig. Men det er klart, at en væsentlig del af det at dyrke jorden, er at få en afgrøde ud af det, så sker det ikke, må man vurdere, om det er arbejdet værd.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar