fredag den 8. november 2013

Barer med tørret frugt



En af de hårde uger er ved at have nået sin afslutning. Min bedre (eller værre) halvdel har været på konference i Malmø de seneste dage og har kun været hjemme for at sove, så jeg har ageret alenemor. Det er såmænd meget hyggeligt at gå alene to og hygge, men i situationen kommer man også i tanke om, hvor meget det betyder, at den anden part lige kan tage over bare et øjeblik.

Dagene er med andre ord gået med arbejde og intensiv børneunderholdning, og når barnet var lagt i seng, glødede strikkepindene for trøjen SKAL som sagt være færdig nu! Dog kunne jeg ikke dy mig i onsdags, hvor jeg troede at gemalen var hjemme lidt tidligere. Der havde jeg lavet nogle lækre barer med nødder og tørret frugt, som blev overtrukket med chokolade. Det viste sig dog, at han først var hjemme kl 22 alligevel, så ak og ve, jeg måtte selv gå ombord i dem. Nu må vi se om han overhovedet når at smage, for de er voldsomt vanedannende. Inspirationen er fra Annes Spisekammer af Anne Hjernøe, men jeg har justeret på mængderne for at få en mere sammenhængende masse. Måske er din frugt mere eller mindre fugtig. I så fald må du lige som jeg smage og justere undervejs.

Ca. 16 små barer

50 g hasselnøddekerner
50 g ristede kokosflager (alternativt kokosmel)
125 g tørrede dadler
75 g tørrede figner
ca. 100 g god mørk chokolade
frysetørret hindbær og kokosflager til pynt

Rist hasselnødderne i ovnen ved 150 grader i 20-30 minutter (de må ikke brænde). Køl dem af og kom dem i et viskestykke eller i lignende, hvor du forholdsvis nemt kan gnubbe hinderne af. Det gør ikke noget, at der sidder en smule tilbage.
Kom nødder, kokos, dadler og figner op i en foodprocessor og hak det, til det er findelt og ensartet. Saml massen med hænderne og det den i ca. 16 stykker, som du former til små barer. Læg dem på et stykke bagepapir.
Smelt chokoladen over vandbad og vend hver bar enkeltvis i den smeltede chokolade. Tag den op og sæt den på bagepapiret igen. Drys med det samme de chokoladebeklædte barer med frysetørret hindbær og kokosflager eller hvad du nu har lyst til. Lad chokoladen tørre helt (det tager nok et par timer). Opbevares på køl indtil de skal spises.
Jeg vil tro at de kan holde et par uger, hvis det er, men jeg tror ikke, at jeg ejer mådehold nok til at lade det komme an på en prøve...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar