torsdag den 27. februar 2014

Piratbananer - idé til sund snack til vuggestue/børnehave


I morgen har junior sidste dag i vuggestuen, og da vuggestuen holder fastelavn i morgen, så aftalte vi med pædagogerne, at de i stedet ville holde afslutning for ham i dag. Jeg er absolut tilhænger af en sund balance i hverdagen, hvor der også skal være plads til at feste med et stykke kage, men netop fordi de skal have fastelavnsboller, popcorn og rosiner i morgen, så syntes jeg ikke, at de skulle have kage i dag. Vi skal også holde fastelavnsfest på søndag, så der bliver rigelig kage i denne uge.

Jeg har ved flere lejligheder set referencer til, at nogen har dekoreret bananer med piratansigt og bundet et stykke stof om livet. Den idé ville jeg gerne videreudvikle, så jeg har i stedet bundet en bandana om "hovedet" på bananerne og udstyret dem med små piratflag (købt for længe siden i Søstrene Grene) og så tegnet små piratansigter på. Piratbananerne er placeret i en aflang hævekurv med ris i bunden, så de kan stå fast. "Skibet" har yderligere fået et piratflag i masten (grillspyd) og sejler på et blåt hav - bestående af blåbær. Jeg synes faktisk selv, at det er ret originalt, og efter jeg havde tænkt idéen igennem, tog det faktisk ikke ret lang tid at lave.

Hvis du selv vil lave et bananpiratskib, er her hvad du skal bruge:

Bananer (jeg har brugt 15 juniorbananer til denne portion)
En stofrest (ca. 50 x 50 cm til ovenstående)
Blåbær (her 3 pakker)
Et aflangt fad
En hævekurv i træ eller lignende som kan gøre det ud for et skib
Grødris
Et grillspyd i træ
Evt små piratflag

Start med at tegne sjove ansigter på bananerne (husk at der skal være en bandana oven over). Klip firkanter af stoffet og fold hvert stykke til en trekant, som du forsigtigt binder oven over ansigtet. Fyld ris i bunden af "skibet" og sæt bananerne ned i (sæt evt. flag ned i), så de står godt fast. Sæt et flag fast om grillspyddet med tape og stik det ned et sted midt i skibet. Sæt skibet ned i et fad, der er større i omkreds end selve skibet. Fyld blåbær hele vejen rundt.

Tip. Du kan gøre det lidt lettere for børnene selv at åbne bananerne ved at lave et lille snit i "stokken". Så åbner den meget lettere. Jeg har også skåret det meste af "stokken" af, så bananerne lettere kan balancere.

Udover piratbananerne har jeg bagt en kurv med minirosinboller, så jeg regner med, at alle børn bliver mætte.

Jeg håber, at ungerne synes det er sjovt, for rent arbejdsmæssigt synes jeg bestemt, det holder, så det er noget jeg meget gerne laver igen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar