torsdag den 6. marts 2014

Fastelavn



Selvom det er en halv uges tid siden, vil jeg alligevel gerne skrive lidt om vores fejring af Fastelavn. Der har været lidt pres på de seneste dage, fordi jeg har haft indkøring af junior i børnehave. Det har vist nærmest været hårdere for hans mor end for ham. Kan godt mærke at jeg ikke helt er vant til det støjniveau :P

Men tilbage til Fastelavn! I år skulle jo være året, hvor jeg skulle sy mit første fastelavnskostume, og jeg har længe gået og brygget på, hvad det skulle være. Jeg har en klar forventning om, at i år bliver sidste år, hvor jeg har noget at skulle have sagt, så skulle der små søde dyr på bordet, så skulle det næsten være nu. Med reference til min knægts navn, syntes jeg, at det ville være oplagt, at han skulle være ræv i år, og sådan blev det.

Dragten er syet efter Minikreas heldragtsmønster med hætte, hvor jeg har tilpasset, så der er blevet et hvidt bryst. Derudover har jeg lavet ører, som er syet på hætten og jeg har applikeret en hale på bagsiden (det fik jeg så ikke taget billeder af). Det er første gang, jeg har skullet sy en lynlås i, og det gik ikke særlig godt. Den jersey, jeg havde valgt, skøjtede rundt, og det blev ikke særlig pænt. Men i det store hele synes jeg, at dragten blev rigtig fin, og jeg lærte en masse i processen. Og vigtigst af alt, så var junior helt i ekstase over den, og skulle lige prøve den en del gange, inden han rent faktisk skulle bruge den ;o)



Stoffet (jersey) er i øvrigt fra Malika og Rosa. Jeg fortrød lidt, at jeg ikke fik noget mere af dyrestoffet. Det er uhyre sødt, men skal jeg bestille mere stof på et tidspunkt, kan jeg få noget mere med.

Herunder kan du se kostumet, som junior havde på sidste år, da han var knap to år. Det pindsvinekostume havde min mor syet, og jeg mener, at mønstret var i Alt om håndarbejde sidste år.



Der blev, som tidligere skrevet, holdt Fastelavn på juniors sidste dag i vuggestuen, men vi havde også arrangeret en fastelavnsfest for venner, naboer og andet godtfolk på Fastelavns Søndag. Det blev bare lige, som det skulle være med glade mennesker, udklædte børn (og enkelte voksne), fastelavnsboller og tøndeslagning.


Tøndeslagning :) Min telefon gik desværre tør for strøm, inden tønderne blev slået ned...


Jeg havde for et stykke tid siden bestilt både en paptønde og en lille trætønde hos hobby.dk sammen med et par køller i træ. Junior og jeg havde en fest ud af at lave pynt til tønderne, og selv farmand blev også grebet og ville være med. Jeg havde fundet skabeloner på katte, tønder og masker på nettet, og dem havde jeg klippet ud. Så hjalp junior med at tegne og klistre palietter på dem. De blev brugt både til tønderne og til festlokalet, vi spiste i. Junior hjalp også med at pynte tønderne på selve dagen og med at fylde guf i. Fyldet bestod af rosiner, figenstænger, små poser med popcorn og clementiner. Der var faktisk ikke et eneste barn, der mukkede over, at der ikke var slik i. Tværtimod syntes de vist, at det var sjovt, at det var noget andet.

Det var dog langt fra en sukkerfri fejring, for der var ikke sparet på noget med fastelavnsbollerne og der blev serveret kakao og saftevand til. Men vi valgte at lægge sukkeret der, og ikke i slik til tønden.

Fastelavnsbollerne var Claus Meyers opskrift, som du kan finde i Meyers Kagebog. Jeg kom dog væsentlig mindre smør i (175 g til én portion hvor der stod 275 g i opskriften), men så bliver dejen efter vores mening for tung. Der blev lavet tre slags fyld: én slags med creme, remonce og chokolade, en anden med creme og remonce, og endelig en slags med marmelade. De blev så pyntet med glasur i flere farver.

Festen var helt fantastisk, men jeg har gjort mig et par noter til næste år. Bollerne med pink glasur forsvandt som dug for solen, så jeg vil pynte alle bollerne med farverig glasur næste år. Og så skal jeg købe en farlig masse balloner, fordi den smule jeg har havde fundet frem fra gemmerne var slet ikke nok til alle børnene, og flere var lidt skuffede over at de ikke fik. Men alt i alt en fantastisk dag for store og små.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar