torsdag den 13. marts 2014

Min vindueskarm


Foråret er så småt ved at vise sit skønne ansigt, selvom det stadig er pivkoldt om morgenen. Med marts måneds komme, er solen også begyndt at besøge min vindueskarm, og det har for alvor fået gang i den forspiring, jeg har gang i. Det bliver ikke til mere end en lille times sol endnu, så andre er sikkert meget længere fremme end mig, men det gør nu heller ikke noget.

Indtil videre er det chili, tomater og en smule basilikum, der er at finde herhjemme. I det "store" minidrivhus er der sweet'n'neat tomater i røde og gule versioner, Apache chili og en ny chilisort Triniad Perfume, som skulle være ret mild. Apachen er lige begyndt at spire (de frø har jeg selv taget, og jeg har med held dyrket den i flere år nu), men jeg afventer stadig at se noget til Trinidad Perfume. Men chili har en ret lang spiringstid, og det er kun to uger siden, jeg såede, så jeg er bestemt fortrøstningsfuld.


Sweet'n'neat spirer helt vildt! Alle frø er kommet, og det var frø, jeg selv tog sidste år, så det var en succes. Se her hvordan jeg gjorde.


Citron-, kanel- og anisbasilikum blev indkøbt sidste år, men vi fik dem aldrig sået. Så nu prøver vi at se, hvordan de smager.


Jeg blev også fristet af nogle færdige spirepakker i Netto for nogle uger siden, så selvom jeg egentlig ikke havde tænkt, at vi skulle have tomater udenfor i år, så har jeg sået alligevel. Jeg har også lovet min mor, at hun kan få nogle planter - er jeg heldig, kan det være at hun vil donere noget af udbyttet til mig ligesom sidste år. Der er i hvert fald ret godt gang i det, så planter skal der nok blive.


Tomater af sorten Marmande.

Endelig købte jeg også en tilsvarende pakke med tagetes frø. Tagetes er jo en fantastisk blomst som kræver så lidt, når først den er plantet ud, og så skulle den have nogle gavnlige effekter overfor de planter, der står omkring den. 


Tagetes planter


Det er så, hvad min vindueskarm indeholder lige nu. Jeg har en plan om også at lave nogle skoleagurkplanter. Vores vinduer er jo monsterhøje, så jeg tror godt, at jeg kan have dem indenfor, hvis jeg binder dem op og generelt styrer dem med hård hånd. Og så passer det nok også med, at planten har ydet sit, når vi rejser på sommerferie. Vi må se... 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar