tirsdag den 18. marts 2014

En festlig børnekage - sommerfugl


I anledning af at jeg for et par uger siden skrev om piratbananerne, har jeg været ved at kigge i arkiverne for at finde kagen, som jeg lavede til juniors 2 års fødselsdag i vuggestuen. Som jeg tidligere har skrevet, synes jeg godt, at der kan være plads til lidt kage en gang i mellem, og den holdning blev delt i vuggestuen, som han gik i. Derfor kunne vi trygt sende en kage med på denne festdag.

Kagen består af en ganske simpel kakaokage i springform (bagt med kakao i stedet for mørk chokolade, da det godt kan blive lidt stærkt for nogle børn). Da kagen var kølet af, skar jeg den over på midten og skar en lille smule af i hver side. Herefter vendte jeg de to stykker om, så de to rundinger lå mod hinanden. Derefter skar jeg små rundinger i siden for at skabe illusionen af vinger på sommerfuglen.

Derefter pyntede jeg kagen med små klatter flødeskum og dekorerede med bær (her kan du jo selv vælge hvilken slags og hvilket mønster). Jeg lavede følehorn af smeltet chokolade, som jeg tegnede op på bagepapir (Mette Blomsterberg var dog næppe blevet imponeret over min teknik). Sæt dem forsigtigt på. Alternativt tænker jeg at man kunne bruge kirsebær…

TIP: Skal kagen have max. sukker, kan den naturligvis i stedet pyntes med slik. Omvendt kan du også på nettet finde flere opskrifter på kager uden sukker, og dem vil jeg mene at du også sagtens kan bruge som bund. Den skal bare kunne bære pynten.

Kagen blev rigtig godt modtaget i vuggestuen dengang for - yayks - næsten et år siden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar