fredag den 28. marts 2014

Kurv med hæklet frugt og grønt


Et andet nytårsforsæt var jo, at jeg gerne ville blive bedre til at hækle efter opskrift. Jeg har hidtil udelukkende hæklet "repetitionsarbejde", og det har været godt at starte på, men nu er tiden kommet til noget mere udfordrende. Tilbage i januar begyndte jeg at researche på, hvad jeg kunne tænke mig at lave, og valget faldt tidligt på en kurv med frugt og grønt til junior, som skulle være færdig til hans fødselsdag. Og voilá, fødselsdagen er på mandag, og ovenfor ser du, hvad jeg har nået på de forgangne måneder.

Det tager alt sammen udgangspunkt i denne bog af Maja Hansen. Jeg har tilpasset lidt undervejs, men grundlæggende er det disse opskrifter, jeg har brugt.


Jeg har brugt to forskellige slags garn: Drops Paris, som er hæklet med nål 4 og Mayflower Cotton 8, som er hæklet med nål 3. Tomater og porrer skulle have været lavet i Paris, men jeg syntes, det blev for stort (og jeg havde mere Cotton 8 tilbage), så de blev lavet i en mindre udgave. Som fyld har jeg brugt en opsprættet billig pude fra Ikea.

Her kan du se tingene hver for sig:


En bakke med 10 jordbær


Tre tomater


En halv appelsin


En skive appelsin


Fem radisser


Fem gulerødder


En pære (farven snyder lidt)


Tre pastinakker


En banan (min personlige favorit)


To porrer


To æbler

Det var det hele. Det har været et stort arbejde, så jeg håber, at knægten bliver glad for det. Jeg synes i hvert fald det har været sjovt at lave, og jeg har lært enormt meget undervejs. Det er ikke svære projekter, men det er ikke et TV projekt, fordi man hele tiden skal tælle og holde styr på, hvor man er i regnestykket. Så sæt god tid af til det, hvis du vil i gang, så der også er plads til at lave lidt andet.

Nu lægger jeg det lidt på hylden og finder et andet projekt, men jeg har lidt mere garn tilbage, så mon ikke der kommer mere indhold i kurven på et senere tidspunkt...











Ingen kommentarer:

Send en kommentar