tirsdag den 25. marts 2014

Bogtips vol. 3

Så er det blevet tid til endnu en omgang boginspiration. Det bliver en blandet landhandel denne gang med både mad og gør-det-selv.


Vi lægger ud i gør-det-selv hjørnet med en bog, som i flere år har stået i min bogreol - altså når den ikke lige har ligget på bordet, i sofaen eller ved madrassen. Med denne statement har jeg også ligesom slået fast, at det er en af favoritterne :) Dorthe Chakravartys historie kan jeg spejle mig rigtig meget i: livet går pludselig for stærkt, kæden hopper af, du overvejer hele dit liv og finder ud af, at du må prioritere anderledes. Dorthe har ligesom jeg selv fundet en ro og glæde i arbejdet med at prøve at være en smule selvforsynende og ikke mindst i håndarbejdet. Så når jeg griber bogen, får jeg inspiration til de ting, jeg også selv kan gøre.
Når det så er sagt, så har jeg generelt et problem med opskrifterne i bogen - både håndarbejdsopskrifterne og madopskrifterne. De stemmer bare ikke med mine mål, så jeg skal næsten altid rette til, og der har også sneget sig nogle svipsere ind, bl.a. i opskriften på patchworkbolde, hvor der står, at man skal lave sekskantede stykker - det får man altså ikke nogen rund bold ud af ;o)
Men det ændrer ikke ved, at det er en af mine favoritter. Er jeg lidt i kulkælderen, så hjælper det gerne med en halv times inspirationslæsning i den.


"Mad til 2 dage" står pt. ikke i min bogreol, men det kommer den til. I øjeblikket har jeg bibliotekets udgave, og jeg må sige, at den er ikke mindre end genial. I en husholdning som vores, hvor vi prioriterer kvalitet og økologi, så skal råvarerne udnyttes maks. og eksempelvis er det meget dyrt, hvis man ikke kan strække en portion økologisk kød over minimum 2 dage. Det er lige præcis, hvad denne bog lægger op til, og vi har efterhånden prøvet flere af kombinationerne, og de holder bare. Punktum. Nogle opskrifter tager mere tid end andre, men generelt er det til at overkomme, og opskrifterne er overskueligt opbygget, så man bliver ikke snydt af tidsrøvere undervejs. 



Et af vores forsætter fra nytår var, at vi gerne ville spise flere måltider uden kød. Det er bestemt ikke fordi vi ikke kan lide kød, men som sagt køber vi gerne økologisk kød, og hvis det skal være hovedbestanddelen i vores måltider, så bliver det hurtigt en meget dyr fornøjelse. Derfor har vi søgt inspiration til vegetariske opskrifter.
En af bøgerne vi bruger er Hugh Fearnley Whittingstalls "Grøn hverdagsmad fra River Cottage". Og den har bestemt potentiale! Problemet med vegetariske retter er, at man sjældent kan nøjes med bare at lave én ret. Det skal næsten altid være en kombination af flere små retter, for at det for alvor batter. Det tager bare længere tid at lave, og det harmonerer ikke så godt med hverdagens travlhed. Men vi prøver, og det lykkes for det meste at have et par vegetariske dage om ugen.
Det store plus ved denne bog er, at ingredienserne er enkle og let tilgængelige. Det er grønsagerne, der bærer retten, og der skal ikke nødvendigvis en masse specielle ingredienser i.


Green Kitchen Stories er endnu en vegetarkogebog, men i modsætning til Grøn hverdagsmad er der her tale om "ægte vegetarer", som går all in (den anden er mere en inspiration til at spise flere grøntsager). Det betyder også, at der pludselig åbner sig en helt ny verden af ingredienser, som ikke lige står i vores køkkenskab. For os er det lidt en showstopper, fordi vi har ikke økonomi til at gå ud og skifte hele indholdet af køkkenskabet ud, men vi har prøvet flere af opskrifterne, og der er kommet lækre resultater ud af det. Det bliver dog aldrig nogen grundbog for os, men den er fin til inspiration.
For at være ærlig så er forfatterne altså også lidt for hellige til min smag. Jeg synes, at alle har ret til deres egne holdninger, og jeg bliver træt, når der går moralprædiken i den, og det synes jeg, at der gør her. Det er det store minus ved bogen - sammen med de ikke helt så tilgængelige ingredienser. Omvendt er den spækket med fede billeder og sjov inspiration.

Min subjektive konklusion er, at hvis du som os gerne vil spise flere grøntsagsbaserede måltider men ikke vil gå all-in og blive vegetar eller veganer, så er det River Cottage bogen, du skal have fat i. Den er mere i øjenhøjde med den dødelige forbruger :)

Det var mine bogtips for denne gang. Jeg har flere i ærmet, og næste gang tror jeg, at vi kaster os over håndarbejdsbøgerne.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar