torsdag den 19. juni 2014

Smoothie-is


Efter et par dage i sengen med feber og halsbetændelse er jeg efterhånden ved at finde mine ben igen. Det er jo slet ikke årstiden til at ligge i sengen med den slags, men åbenbart er min krop ikke klar over den slags detaljer. Men det er nu rart at være lidt inde i kampen igen, for man kan hurtigt komme bagud, hvis foden er væk fra speederen bare et kort stykke tid. Her til formiddag er der derfor ryddet op, sorteret og ikke mindst rørt en brøddej på assistenten, så vi ikke bliver brødflove de kommende dage.

Men det er slet ikke det, dette indlæg skulle handle om. Jeg vil nemlig gerne give et lille tip til brug af en rest smoothie. I lørdags var vi til cirkusfest i børnehaven, og på vej hjem stoppede vi hos Jordbærcentret i Hillerød og plukkede lidt bær til weekenden. Lidt bær blev til 1,9 kg (plukket på 10 minutter), så der blev spist jordbær med fløde, så det stod ud af ørerne, lavet salater, lavet smoothie og ellers bare spist og spist. Og det lykkedes - ikke helt overraskende - at få bugt med de 1,9 kg.

Jeg elsker smoothie til morgenbordet i weekenden. Nogle gange laver jeg mælkebaserede og andre gange bare ren frugt. Her er en god variant af sidstnævnte slags (mener jeg oprindeligt fandt opskriften hos Piskeriset på eventyr):

Jordbærsmoothie

ca. 150 g jordbær
1 banan
3 dl æblejuice

Kom alle ingredienser i en blender - er bærrene friske kan man med fordel blende et par isterninger med. Smag evt. til med en anelse sukker alt efter hvor søde bærrene er.

I dagens anledning fik vi ikke drukket al smoothien, da vi skulle skynde os i haven bagefter, så jeg hældte det op i en kande, og da vi kom hjem, fyldte jeg det i små engangs-snapseglas og satte dem forsigtigt i fryseren. Efter en time er de frosset let, og så kan man stikke en ispind i hvert glas og lade dem fryse helt.

Når isen skal spises, varmer man isformen let i hånden og så kan man let trække isen ud. Isen er ikke rørt under indfrysning så den er ikke helt uden krystaller, men den smager godt, og så synes jeg den er et godt alternativ til de - herhjemme - meget populære Sunlolly is.

Du kan selvfølgelig sagtens bruge almindelige isforme. Dette var bare en kombination af (a) jeg havde nogle engangs-snapseglas liggende, som havde ligget i flere år, og jeg anede ikke hvad jeg skulle bruge dem til (b) jeg ville gerne lave nogle helt små udgaver og (c) jeg var for doven til at kravle på hemsen og finde vores isforme.

TIP. Idéen kan selvfølgelig bruges til mange andre slags rester af drikke. Jeg har også lavet med ganske let fortyndet hyldeblomstsaft. Du må endelig ikke komme for meget vand i, da isen let krystalliserer, men omvendt må der heller ikke være for meget sukker i, da isen så bliver for blød.


Isen i sin form


1,9 kg jordbær


Lækker salat med jordbær og pinjekerner og dertil brød med gedeost



Ingen kommentarer:

Send en kommentar