mandag den 23. juni 2014

Jordbær med jordbær på


Endnu en gang stod weekenden i jordbærrets tegn. Selvom det absolut ikke er noget sensationelt tidligt jordbær, du ser i min hånd ovenfor, så er det stadig lidt stort, for det er årets første af egen produktion. Se hvordan jeg lavede min hængende have her. Jeg fik det jo lavet alt for sent, så derfor er der først modne bær på nu. Men jeg tror at vi kan nå at få spist bærrene inden vi skal på ferie, og det er jo det vigtigste. Jeg er lidt mere bekymret for ærterne, men det er så en helt anden historie…


Bærret blev indtaget med stort velbehag. Dog var der lettere utilfredshed at spore over, at der ikke var flere i denne omgang. Men bare rolig, det kommer der!

Lysten blev dog styret i går, da vi kørte til Gartneriet Toftegaard i nærheden af Køge. Her var der nemlig selvpluk af jordbær fra usprøjtede marker, og det kan vi jo godt lide. Derudover er der planteskole, hvor de blandt andet har mange spændende tomat- og chiliplanter. Der røg et par chiliplanter med hjem, og næste år tror jeg også, at jeg køber tomatplanter derfra, fordi de har nogle i sortiment, som vil passe godt til vores vinduer. Du kan læse mere om gartneriet her.


Junior spiste bær til han fik ondt i maven, og vi plukkede i alt 7 kg i løbet af ganske kort tid. I mine øjne var det et helt fantastisk sted, som ikke var så fabriksagtigt som det sted, vi plejer at plukke. Her var der en lille mark, få mennesker og nogle helt fantastisk søde østeuropæiske professionelle plukkere, som på allerbedste vis irettesatte husbonds og mine plukkeevner (nej, dem skal I ikke plukke, de der er meget bedre) og kom med store og fine bær til junior, som han kunne spise. Vi kommer gerne igen til næste år :)

Hvis man endelig skal sige noget, så var bærrene næsten overmodne. Der var virkelig mange, og de blev ikke plukket i bund, som de gør det sted, hvor vi normalt plukker. Så i mine stop-madspild-øjne gjorde det næsten ondt at se, hvor meget der var gået til spilde. Men sådan er det jo. Det her var et lille sted, som ikke blev drevet så professionelt eller nok nærmere profitabelt som andre, og det skal der i allerhøjeste grad også være plads til.

Jordbærrene blev hjemme omsat til 13 glas marmelade (af ca. 6 kg bær tror jeg). Det sidste kilo blev frådse-ædt med fløde (uden sukker, for bærrene var helt enormt søde, så sukker ville bare være spildt) og delt med gårdens børn.


Marmeladeopskriften er den samme som altid - se her - men bærrene var så søde, at de skulle have meget mindre syltesukker. Derfor blev der suppleret op med Melatin for at få marmeladen til at stivne. Det er meget forskelligt, hvor sød man ønsker sin marmelade, men jeg vil helst smage frugten, så derfor bliver vores ikke så sød.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar