mandag den 2. juni 2014

Ups! En plantes død


Her ser du min apache chili, og så spørger du nok dig selv, hvad jeg mener med "en plantes død", fordi den ser da ganske levende ud? Det er helt korrekt, men jeg må erkende, at det ikke er min "gamle" plante. Ser du, den blev nemlig så alvorligt ramt af bladlus, så den til sidst måtte stille træskoene. Nu var jeg jo heldigvis så forudseende at lave en del ekstra planter, hvis nu den jeg satsede på ikke klarede mosten, men nu havde jeg selvfølgelig givet alle sammen væk. Derfor måtte jeg gå den tunge gang til blomsterhandleren og smide en 25 krone efter en ny plante. Det er super ærgerligt, men heldigvis kostede den ikke så meget, men det er mere princippet, der ærger mig.

Jeg er ikke helt sluppet af med bladlusene i min anden chili - Trinidad Perfume, og af samme årsag har jeg valgt at beholde begge planter af denne sort. Men der er kun tale om et par enkelte bladlus pr dag i denne, og den ser meget mere sund ud, så jeg tror ikke, at den bliver ramt på samme måde.

Men alt er da ikke skidt - bestemt ikke. Tomatplanterne i vinduet ser rigtig fine ud. Det varer ikke længe før der er blomster i. Jeg har jo skåret dem ned, for at få dem til at buske mere, så det har sat væksten lidt tilbage. Til gengæld er planterne meget tætte og fine. Marmandetomaterne i gården er til gengæld længere fremme og er så småt ved at sætte frugt nu.

Agurkeplanten har nu produceret 3 fine skoleagurker, og den vokser fint og sætter nye frugter. Det er slet ikke alle, der bliver til noget, og jeg ved faktisk ikke om det er normalt, at ikke alle bliver bestøvet, men de der gør, smager i hvert fald helt fænomenalt. Jeg fik allernådigst lov til at smage i går, da junior ellers har lagt beslag på dem, og hold da op en smag! Jeg havde helt glemt, hvor anderledes det er. I øvrigt er det lidt sjovt, at agurkerne afgiver en helt anden farve end de købte. Faktisk så meget at junior var helt giftgrøn om munden, så de andre i gården troede, at han havde spist is, men det var bare en helt frisk agurk :)



Alt i alt synes jeg det ser fint ud. Som sædvanligt fristes man til at sige, så lykkes noget og andet lykkes ikke, så alt er som det plejer :)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar