torsdag den 21. august 2014

Høsttid i haven


Som jeg skrev for en uges tid siden, er det nu - efter vi kom fra sommerferie - for alvor blevet høsttid i haven. I mine øjne er det fantastisk at kunne servere et måltid, hvor hovedparten af ingredienserne er af egen avl. Det har også fået mig til at åbne øjnene for at kombinere ingredienser på andre måder, end jeg ellers ville gøre, fordi jeg har råvarerne i huset, og tro mig, det vi selv har dyrket, skal absolut ikke gå til spilde (og den tankegang er jo lige til at få hjertebanken over i disse "stop madspild" dage). Normalt følger jeg mere slavisk en opskrift, men nu sammensætter jeg mere på kryds og tværs.

På billedet herunder består menuen f.eks. af lakserillette med hjemmerøget laks, nye kartofler med smør, rødbeder bagt i ovn med olie, salt og peber, små fine og helt rå gulerødder samt blancherede bønner og så en tomatsalat med basilikum og mozzarella. Alle grøntsager minus tomater (de var fra min mors drivhus) var høstet i haven. Og det er den fine buket med sommerblomster også.



Og høstet det bliver der. Lad os dog starte med et enkelt billede fra vores Urban Garden:


De små Paris Market gulerødder (eller karotter) er så fine og smager dejligt. Jeg bredsåede dem, og det vil jeg ikke gøre en anden gang. Der kommer de til at stå på række, hvor jeg så kan tynde ud i dem. Det andet bliver for rodet og svært at overskue. Det var samme problematik med radiserne, så konklusionen er blevet at så i rækker næste år. Dog er jeg lidt i tvivl om, hvorvidt det ikke bare skal være almindelige gulerødder i så fald næste år - evt. af en lidt kort slags. De tager ikke meget lodret plads, og der er trods alt noget plads i dybden i sådan en murerbalje. Det er i hvert fald en overvejelse til næste år.




Ok, her kommer så noget, som vi ikke har høstet endnu - nemlig hokkaido græskar. Men de er så fine, så I skal altså ikke snydes for et par billeder. Sneglene har været storslemme ved græskar og squash, men det er da blevet til et par græskar. Vi har også sat et par planter med butternutsquash men de blev sat senere, så de er ikke begyndt at blomstre endnu. Det var overskudsplanter fra en anden havedyrker. Derfor det sene tidspunkt.

Herunder ser du majs, squash og hokkaido bedet. Det står simpelthen så smukt.


Og ja så var der lige majsen. Det var med lidt bange anelser, at jeg plantede dem ud, fordi jeg lige deromkring hørte en masse skrækhistorier om kæmpestore planter, der gav små bitte og nærmest uspiselige majs. Alt for meget plads til alt for lidt. Og se så lige her:


Indrømmet, der kommer vist ikke mere end et par kolber på hver plante, men de er KÆMPE! Og de smager helt fantastisk. Vi stod og sammenlignede lidt smågrinende med dem man kunne købe i Brugsen. De var vel halv størrelse af de basser, vi har i haven :) Næste år skal der mange flere majs på matriklen.

Jeg har ikke fået taget billeder af alt vi har høstet. Der har hele sommeren (og er stadig) buskbønner, der er gulerødder, rødbeder (jeg har udtyndet de små og nu står der de tilbage, der skal vokse sig store og syltes) og kartofler. Og inden sommerferien har vi høstet masser af ribs og hindbær foruden det grønne og blomsterne.

Nu varer det ikke længe før der er æbler. Jeg har også sået spinat, de steder vi allerede har høstet, så det håber jeg, at vi kan få i løbet af efteråret sammen med porrer, måske lidt løg og så ikke mindst græskar.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar