torsdag den 11. juni 2015

Hestebønner og lidt billeder fra køkkenhaven


Lilla hestebønneblomster


Hvide ditto

Jeg sidder i sofaen med en kop te, tæppe og en gang sommerinfluenza og nå ja temmelig ondt af mig selv. Det er aldrig sjovt at være syg, men for pokker, nu er sommeren endelig kommet, og så gider jeg bare ikke ligge herinde og blomstre. Når det så oven i rammer ned i den allertravleste tid på arbejdet overhovedet, så må man vist bare konstatere, at timingen ikke er fantastisk. Og nå ja på samme tid erkende at nogle ting er man bare ikke herre over.

Der har været drøn på de seneste uger med rejser, alt for mange aftaler og uhyggeligt travlt på jobbet, så jeg har haft lidt dårlig samvittighed over ikke at kunne bruge den tid på haven, som jeg gerne ville. Det er absolut frem for alt andet et lystprojekt, og lysten har bestemt ikke manglet, men det har tiden til gengæld. Normalt har vi som minimum mindst én hel dag i weekenden derude, og det har vi ikke haft de seneste tre uger. Det bærer haven præg af, selvom vi naturligvis har været der i løbet af ugen - et par timer ad gangen. Men der er for meget ukrudt, som vi ikke har nået at tage.

Når så alt dette er sagt, så står det utrolig fint derude. Alle squash- og græskarplanter blev ædt i løbet af ganske få dage af de elendige snegle, så vi måtte krybe til korset og har købt erstatningsplanter på planteskolen. Det lykkedes kun at få hokkaido og squash. Der er også tre lygtegræskarplanter tilbage endnu, så de bliver forhåbentlig til noget. Vi prøver lidt forskellige tiltag mod sneglene og det kommer jeg tilbage til i et senere indlæg.

Det jeg egentlig gerne ville vise frem i dag er nemlig vores hestebønner (se billederne ovenfor). De blev sået allerede midt i april under fiberdug sammen med spinat. Her hyggede de sig under i en tre uger, hvorefter fiberdugen blev taget af. Det er bestemt et eksempel der er værd at følge. Spinaten gav helt vildt godt, og jeg kunne begynde at høste ret tidligt. Og hestebønnerne står så smukt med de flotteste blomster. Det eneste problem er, at de er voldsomt angrebet af bladlus, men det virker ikke som om, at de er voldsomt plaget af det. Jeg tænker at prøve tricket med at spraye med sherry i år. Synes ikke insektsæben, jeg har brugt de andre år, har fungeret så godt.

Men her følger lidt billeder fra haven:



Kålplanter under fiberdug. De har fået pænt fat men sneglene hygger sig stadig derinde


Hestebønneplanter på afstand (jordbær ved siden af under ukrudtsdug)


Kartofler


Ærter (gulerødder i enden af bedet) og rødbeder i rækkerne bagved


Nyudplantede bønner (vi krydser fingre for at de klarer omstillingen)


Og en håndfuld nyhøstede radiser :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar