tirsdag den 30. juni 2015

Juni måneds høst


Med aftenens tur i nyttehaven afslutter jeg juni måned, som virkelig har vist sig fra sin flotte side rent høstmæssigt. Det har ikke været en sommermåned, som vi har været vant til igennem de senere år, men haven ser ikke ud til at have noget imod det - med undtagelse af de meget varmekrævende grøntsager som bønner, græskar og squash, men de er ved at komme efter det nu. I denne uge ser det også ud til at varmen gør sit indtog for alvor, så nu skal der nok komme gang i det. Der kommer nok også gang i noget vanding i så fald, fordi især ærter, jordbær og bønner skal bruge noget vand i varmen. Men det går nok også.

Juni har budt på en del forskellige afgrøder og også lidt smagsprøver på, hvad der er i vente i den kommende måned. I søndags snackede vi lidt udtyndede gulerødder, som var på størrelse med min lillefinger, og nu til aften fik junior årets allerførste ærtebælg, og at dømme efter hans ansigtsudtryk, så smagte den godt :) Mon ikke der er flere til weekenden, så jeg kan registrere den første egentlige høst.

Juni har budt på


Kartofler


Radiser


Spinat


Agurker


Jordbær

De tørre tal ser sådan her ud:

23 skoleagurker
40 radiser
750 g spinat
1 bærepose udtyndede rødbedeblade (anslået 2-3 kg)
ca. 5 kg kartofler
Ca. 800 g jordbær

I alt i år:
32 skoleagurker
40 radiser
2,1 kg spinat
2-3 kg rødbedetoppe
5 kg kartofler
800 g jordbær

Hvis jeg skal være helt ærlig, så er jeg faktisk overrasket over, hvor meget det har givet allerede. Agurkeplanten er jo gået helt amok og har allerede slået sidste års imponerende resultat, og den er ikke færdig endnu, ser det ud til. Spinaten har også givet mere end forventet, og det vi ikke har spist med det samme i tærter, æggekage osv, har jeg blancheret og lagt i fryseren i passende portioner. Vi har også lavet to tærter af rødbedebladene. Resten af bladene blev foræret til en veninde, fordi vi ikke kunne nå at tilberede dem alle.

Nå ja og så har juni selvfølgelig også budt på en anden høst:


Hyldeblomst i rå mængder

Hyldeblomsten tæller dog ikke med i mit regnskab, men den første portion saft er snart drukket, og jeg har en portion mere over, som er klar til weekenden. Jeg har planer om at prøve at henkoge saften i år, så vi kan gemme noget til senere. Det bliver spændende om det lykkes.

Som sagt tegner juli måned til at blive en fin høstmåned i haven. Vi skal på ferie i en uge, og der håber vi selvfølgelig at det ikke tørrer væk, men når det kun er en uge, så går det nok.

Her kan du se, hvad der venter:


Ærter, gulerødder, rødbeder og hestebønner (spinaten på billedet er høstet nu og der er sået flere gulerødder)


Kartofler i lange baner (vi håber at skimlen ikke sætter ind mens vi er på ferie)


Palmekål og grønkål. Planterne er så store nu, at vi har måttet tage dugen af. Jeg havde tænkt at erstatte med bionet, men de er simpelthen for store. Så vi må se om vi kan fjerne så mange larver som muligt manuelt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar