mandag den 1. juni 2015

Maj måneds høst




Velkommen til premieren på et fast månedligt indslag over de kommende - forhåbentlig mange -måneder: Månedens høst. Man skal ikke dyrke grøntsager udelukkende på grund af økonomien, fordi med de timer, man lægger i arbejdet, så ender det med at blive nogle ret dyre grøntsager. Men derfor er det nu meget rart at føle, at man får noget udbytte alligevel. Sidste år fik vi noget, men jeg har faktisk ikke overblik over hvor meget. Derfor har jeg i år valgt at skrive ned, hvor meget vi høster - dels i haven og dels herhjemme, og i enden skulle det gerne vise, at vi har sparet en del penge på madbudgettet, når vi sjusser os frem til, hvor meget det er værd.

Maj måned var første måned, hvor vi kunne høste - både herhjemme og i haven. Herhjemme gav vores vinduesagurk i alt 9 skoleagurker af meget pæn størrelse, og i haven har jeg plukket 1,4 kg spinat. Spinaten er ikke overraskende første afgrøde, og jeg har sået en omgang mere, som jeg er spændt på, om vi når at høste af. Den er ret langt oppe allerede og med årets kølige vejr, kan man da håbe. Jeg har også spiret en ny agurkeplante, som skal afløse den nuværende. Jeg såede den meget tidligt i år, så jeg forventer, at den går død ret tidligt. Planen er så at have en afløser parat, når den tid kommer. Jeg aner ikke om timingen er rigtig. Det må tiden vise.

I dag - den første dag i juni - har jeg allerede høstet månedens første par afgrøder. Mere om det om en måned :)


Månedens resultat:
9 agurker
1,4 kg spinat

I alt:
9 agurker
1,4 kg spinat

Ingen kommentarer:

Send en kommentar