torsdag den 28. maj 2015

Frysermad


Du kender det med garanti lige så godt som jeg. De dage hvor tiden er knap, kræfterne er få, og man mest af alt er fristet af en omgang fastfood. Det er også OK en gang i mellem, men bliver det en vane, bliver det hurtigt dyrt for pengepungen og hårdt for kroppen.

Min løsning er at have en omgang "hjemmelavet færdigmad" klar i pakkede poser i fryseren. Ved jeg på forhånd, at tiden bliver stram en pågældende dag, så tager jeg det op og lader det tø op natten over. I en snæver vending kan det også tøes op i microovnen - eller hvis man er bange for sådan en, kan man komme en smule vand i en gryde og tø retten op ved lav varme.

Du kan f.eks. lave boller i karry på denne måde eller min personlige favorit, nemlig en omgang kødsauce. Sådan en portion her kan vi fordele over to måltider, og nogle gange er der også nok til en gang frokost til mig. Opskriften kommer her:

Kødsauce

1 hakket løg
3 store revne gulerødder
1 reven squash
400 g hakket oksekød (alternativt kalv)
1 fed hvidløg
2 dåser hakkede tomater
2 dl rødvin eller vand (evt. halvt af hvert)
olivenolie
Tørret oregano (alternativt basilikum, timian etc)
Salt og peber

Svits løget i lidt olivenolie i en stor gryde eller sautépande. Tilsæt kødet og brun det godt af. Krydr med salt og friskkværnet peber. Kom de revne grøntsager i og lad det simre et par minutter. Tilsæt hakkede tomater og vand og/eller vin i. Pres et fed hvidløg i retten og krydr med godt med oregano eller andre krydderurter. Lad det koge under låg minimum en halv time og gerne en times tid. Tag låget af og lad det koge ind i ca. 15 minutter, så noget af væsken fordamper.

Hvis det skal i fryseren, køler jeg det af og kommer det i plastposer, som jeg gør flade, når jeg lukker dem. Så fylder de ikke så meget i fryseren. Server med pasta og friskrevet parmesanost.

Tips: Vær ikke bange for at komme vin i maden. Når den koger så længe, er alkoholen fordampet, så den kan sagtens serveres for børn. Vinen giver en god og fyldig smag til retten. Varier grøntsagerne efter hvad du har på lager. Jeg skifter ofte squash ud med bladselleri, pastinakker eller andet. Saucen er også god i lasagne :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar