onsdag den 6. maj 2015

Hjemmelavede gaver


Når du kommer dertil, at du kan begynde at forære nogle af dine hjemmeproducerede ting væk, så når du til et nyt punkt i din selvforsyning, hvor du virkelig kan spare mange penge. Det har taget mig lang tid at nå dertil, fordi jeg - indrømmet - er hamrende perfektionistisk. Jeg kan slet ikke rumme at give noget væk, der er fejl i, og der er gået rigtig lang tid, før jeg er nået til det punkt. Det har krævet masser af øvelse, men nu synes jeg, at jeg har nået et niveau, hvor jeg kan glæde i hvert fald nogle med en hjemmelavet gave.

I venne- og familiekredsen kommer der af og til småfolk til. Her er det efterhånden rigtig lang tid siden, at jeg har købt en barselsgave. Jeg har lavet barselskits med forskelligt indhold: f.eks. babybukser, suttesnore, bamser, savlesmække, strikkede veste, djævlehuer osv. Det meste bliver lavet af rester eller højst to nøgler garn, så det koster ikke meget. For nyligt blev jeg faster for første gang, og her fik den altså lidt mere gas med et tæppe, som det du ser ovenfor, hæklede dyr, bamser, tøj i lange baner osv. Men stadig var det rent økonomisk en meget lille udskrivning sammenlignet med en hvilken som helst købt gave.


Uglebamse - tegnet af efter en af juniors bamser. Perfekt til en barselsgave.

En anden god barselsgave som jeg har brugt med succes, er at komme med et par "færdigretter" til den nybagte familie. Alle der har stået i situationen ved, at man er helt rundt på gulvet, så det er meget rart at have et par nemme måltider. Det kunne være noget gryderet - pakket i flade poser, så det er lige til at lægge i fryseren, frikadeller, lasagne eller lignende.

I slutningen af sidste år var vi helt ekstremt pressede på økonomien - i en sådan grad at vi i december næsten ikke havde penge til julegaver. Vi kunne have valgt at købe for 100 kr bras til hvert familiemedlem (vi er ikke så mange, heldigvis), men i stedet forberedte vi familien på, at det i år ville være små gaver, og de ville være hjemmelavede.

Til alle voksne lavede vi gavekurve med en masse lækkerier: hjemmelavede bolsjer, karameller, saltmandler, ingefærkiks, knækbrød, forskellige marmelader etc. Derudover kom der enten en flaske hjemmelavet saft eller en flaske vin eller portvin fra gemmerne i. Vi var lidt nervøse for reaktionen, men folk blev så glade, og ingen var i tvivl om, at selvom vi ikke havde brugt så mange penge, så havde vi investeret utrolig meget tid i det. Jeg siger ikke, at vi fremover aldrig vil købe gaver, men jeg kunne sagtens finde på at gøre det i en eller anden form igen.

Junior lavede også selv sine julegaver, og han var pavestolt, da de blev pakket ud. Det var et rigtig stort projekt for ham at lave personlige krus til alle, men vi lavede dem over et stykke tid, og alle fik et fint dekoreret et af slagsen. Krusene er købt i IKEA og er deres 365 model, og porcelænstusserne er fra Panduro Hobby.


Værtindegaver køber jeg også sjældent efterhånden. Vi medbringer næsten altid et glas med hjemmelavede lækkerier eller marmelade, når vi skal et sted hen. Sidste sommer producerede vores bed med sommerblomster i haven også en række smukke buketter til gaver - foruden alle dem vi selv fik.

Der er altså rigelige muligheder for selv at lave gaver, og hvis man kun kigger på økonomien, så er der hurtigt rigtig mange penge at spare. Omvendt koster det hurtigt meget tid, og er tiden i en periode knap, skal man selvfølgelig afgøre, om det er den korrekte prioritering af ressourcerne. Det er kun dig selv der kan afgøre det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar