mandag den 11. maj 2015

Årets første vinduesagurk - og et kig i denne grønne windowfarm


Stor var stoltheden herhjemme, da vi i går kunne plukke årets første agurk fra vindueskarmen. Som sagt fik vi jo et stort udbytte på knap 30 agurker sidste år, så der er et vist forventningspres i år. Selvtilliden led dog lidt et knæk, da min mor kunne meddele, at hendes plante (som var min reserve) allerede havde givet de første to og flere var på vej. Men den står også i et vindue med mere sol, og masser af andre undskyldninger ;o)

Inden for de næste par dage kan vi plukke en mere, og der er en mere, der er ved at vokse sig stor, så det går bestemt fremad. Jeg spejder dog efter de næste bestøvede frugter - umiddelbart syntes jeg, at planten sidste år producerede flere hanblomster, men det er nok bare mig, der er utålmodig. Jeg kan heller ikke helt hitte over, om jeg skal spire en til plante. Vi er startet tidligere i år, så alt andet lige, vil sæsonen også slutte før, så der kunne sikkert godt blive lys nok til, at vi kunne have en efterfølger. Men jeg har ikke helt besluttet mig endnu. Der er gang i rigtig mange projekter, så jeg skal også have tid til dem alle sammen.

Den første agurk blev indtaget med stor fornøjelse, og husbond og jeg fik allernådigst lov at smage en lille bid.



Ellers glæder vi os over, at en del planter er flyttet ud i nyttehaven. Ærterne kom i jorden i lørdags, så nu står der diverse græskar og squash, en bakke majs, en chili og fire tomatplanter. Derudover er der selvfølgelig en række krydderurter. Så selvom der er tyndet ud, er der stadig masser der spirer og gror.


Tomater, der trænger til at komme i større potter, men jeg vil gerne have pladsen fra græskar og squash først


Den ene bakke græskar og squash


Og så lige en langsomtgroende chili. Vi krydser fingre for at den giver lidt i år


Jeg forventer at kunne høste årets første spinat i nyttehaven i denne uge. Den var allerede ret stor i weekenden, da vi var derude. Det bliver dermed også premiere på høst i den nye have. Vi håber, at det bliver den første af mange :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar