lørdag den 16. maj 2015

Spinathøst - og første snegleupdate


I dag - den 16. maj - har vi høstet første gang fra vores "nye have", som vi stadig kalder den, selvom vi har været i gang i rigtig lang tid efterhånden. Faktisk var det mere eller mindre på denne dato sidste år, at vi startede i vores gamle have, så det sætter lidt det hele i perspektiv, at vi nu i år kan høste første afgrøde på det tidspunkt, hvor vi gik i gang sidste år.

Det blev til 160 g spinat i denne omgang. Vi såede både almindelig og new zealandsk spinat, men sidstnævnte kom aldrig igennem ukrudtet. Til gengæld vokser den anden - ja som ukrudt, fristes man til at sige. Jeg har derfor i dag ryddet rækkerne, hvor den new zealandske måske gemte sig og har sået et par rækker alm spinat mere. Den anden kom i jorden for lidt over en måned siden og har stået under fiberdug i de første to-tre uger, så den er vokset ret hurtigt. Forhåbentlig er der til nogle omgange høst mere i de rækker, der allerede er vokset op, og så kommer de nye til bagefter. Spinat er en af de afgrøder man med fordel kan så løbende hen over foråret, så man kan høste løbende.


Et helt dørslag fyldt med skipper skræk mad!


I sidste weekend satte vi kålplanter. Ikke dem fra vindueskarmen desværre. De blev ramt af visnedød, hvilket åbenbart skyldes, at de ikke er så glade for at blive forspiret i så og priklemuld. Det skal helst være almindelig pottemuld, og så skal de egentlig helst forspires i drivhus. Det har vi ikke rigtig mulighed for lige nu, så vi må vist bare indstille os på at købe forspirede kålplanter indtil da. Det lykkedes os da også at få både grønkål og palmekål, som blev sat under fiberdug. Men ak, sneglene havde gennemskuet os alligevel, så bæsterne har holdt fest - med vores kålplanter som hovedret. Nogle har kun stænglerne tilbage men de fleste sætter nye skud, så nu er der dømt sneglekrig, og jeg har fundet et nyt våben.



MAJSMEL! Jeg bruger af flere årsager ikke gift i min have, og sidste år forsøgte jeg med ølfælder, hvilket ikke havde særlig stor virkning. I år har vi snakket med en af de mere garvede i faget, og han anbefaler majsmel. Sneglene kan åbenbart ikke tåle det, og det skader ikke planterne. Det er lidt makabert, men når de æder det, så svulmer de op og eksploderer. Ret klamt og passer ikke med mit normale syn på dyr, men lige når det gælder snegle, så er jeg ret kold.

Jeg har drysset majsmel om kålplanterne - de står stadig dækket med fiberdug, så jeg regner ikke med at det bliver skyllet væk af regnen med det samme. Derudover har jeg flere steder i haven lagt plastickopper med majsmel. Nu håber jeg, at sneglene finder dem, og forhåbentlig stiller nogle træskoene. Kan jeg se, at det virker, så skal jeg klart have lavet nogle flere rundt omkring, men nu prøver jeg at teste i første omgang.

Resultatet af vores sneglekamp kommer uden tvivl til at have stor indflydelse på vores udbytte i haven, så det kommer vi til at bruge rigtig meget krudt på over de kommende måneder. Meningen med haven er jo, at den skal bidrage væsentligt til vores selvforsyning, så det betyder meget at vi kan holde dem for døren - til en vis i grad i hvert fald. Fortsættelse følger uden tvivl.

Har du nogle gode råd mod dræbersnegle i haven?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar