torsdag den 19. december 2013

Julesmåkager - peberkager


Som barn elskede jeg Dyrene i Hakkebakkeskoven. Jeg kan huske, at jeg så det som børneteater, da jeg var en lille pige, og efter forestillingen stod skuespillerne og delte peberkager ud. Det var bare stort :)

Nu krydser peberkagerne så min vej igen. Jeg ledte efter en opskrift på nogle figurkager, som jeg kunne lave sammen med junior, og hos bloggeren Frk. Kræsen stødte jeg på denne opskrift. Den var helt perfekt til formålet, fordi alle ingredienser allerede var i køkkenskab og køleskab, og dejen kunne laves om aftenen efter yngstemanden var lagt. Så slap jeg for at skulle forklare, at vi altså ikke skulle bage kagerne "med det samme" (kan afsløre at det bestemt ikke vækker begejstring hos en to-årig, som vil alt her og NU!). Endnu et plus ved opskriften er, at den ikke indeholder æg, og når man bager sammen med børn, er det meget rart, at de kan smage lidt på dejen undervejs uden ricisi.

Kagerne, ja de smager bare lige som de skal. Min mand ramte det faktisk meget godt, da han sagde, at det er en børnevenlig udgave af brunkager. De har en dejlig men mild krydret smag og er sprøde og lækre.

Dette er en af de ting, man sagtens kan have selv helt små børn med til. Der blev udstukket de fineste kager i sjove faconer, og særligt populære var racerbilerne naturligvis.

Her kommer opskriften:

Peberkager

60 g smør
1 dl sirup
1,75 dl brun farin
1 dl fløde
1 tsk stødte nelliker
2 tsk stødt ingefær
2 tsk stødt kanel
2 tsk natron
6 dl mel (+ ekstra til udrulning)

Smelt smør, sirup, brun farin og fløde i en gryde. Bland mel og krydderier i en skål. Når indholdet i gryden er smeltet, tager du gryden af varmen og blander de tørre ingredienser i. Rør det godt sammen. Saml det og læg det evt i køkkenfilm i en skål, som sættes på køl minimum natten over.

Næste dag tænder du for ovnen på 220 grader og tager dejen ud. Den er nu stenhård :) Hak et stykke af og begynd med at varme det i hånden. Når det er lunet lidt ruller du dejen ud på et meldrysset bord, så tyndt du kan (2-3mm). Udstik figurer efter eget valg og læg dem på en bageplade med bagepapir. Læg dem ikke helt tæt, da de hæver lidt under bagningen.

Bag kagerne ca. 5 minutter i ovnen. Lad dem køle helt af på en rist, inden du kommer dem i en tætsluttende kagedåse.


Der udstikkes kager med racerbilformen!


TIP: Kender du webshoppen Kitchen4Kids? Her har vi bl.a. købt udstikkere, kagerulle og mange andre gode ting. Jeg kan også allerede nu afsløre, at der ligger en julegave til junior under træet derfra. Besøg webshoppen her


Ingen kommentarer:

Send en kommentar