mandag den 16. december 2013

Julesmåkager - pebernødder

December måned er ikke lige blevet det, jeg havde håbet. Ligesom sidste år er vi nemlig blev ramt af feber og snot i store mængder. Jeg selv har været ude i en tretrinsraket af en influenza, som jeg stadig lider noget under, og i dag har jeg junior hjemme med feber. Sikken noget rod…

Jeg havde jo regnet med at skulle folde mig ud med en masse julebag i denne måned, men det er ikke blevet til så meget, som jeg kunne ønske. Indtil videre har vi bagt pebernødder, vanillekranse og peberkager i figurform. Derudover står der en dej til honningkager i køleskabet, som skal bages om et par dage og så fik jeg lavet luciaboller i fredags. Jeg håber at kunne nå at blogge om det inden jul, men som det hele går, kan jeg ikke helt love det. Og min stolte familietradition med at koge klejner må blive sat på hold, fordi det er et større projekt, som kræver lidt flere kræfter, end jeg har lige nu :(

Her får du i første omgang opskriften på pebernødder. Den står på bagsiden af pebernøddekrydderiet fra Dr. Oetker, så det er vel lidt en snydeopskrift, men jeg synes faktisk, at de smager enormt godt, så det er den opskrift, jeg vender tilbage til.

Pebernødder:

220 g hvedemel
1 brev pebernøddekrydderi fra Dr. Oetker
125 g sukker
125 g blødt smør
1 mellemstort æg

Tænd ovnen på 200 grader.

Sigt mel og krydderi i en skål og bland med sukker.Tilsæt smør og saml dejen med ægget.

Del dejen i fire portioner og tril hver del til en lang pølse. Skær dejen i meget små stykker og tril dem til runde pebernødder. Jeg får ca. 6 plader med pebernødder af opskriften, men min ovn er ikke så dyb, så pladerne er ret små. Jeg synes klart, at pebernødderne skal være så små som muligt. Så smager de bedst.

Bag pebernødderne ca. 8-10 minutter og lad dem køle af, inden de kommes i en tætsluttende kagedåse.

TIP: Smørret skal som sagt være blødt, men har du ikke nået at få det ud af køleskabet et par timer før, så kan du lige give det et par sekunder i mikroovnen. Det er virkelig kun et par sekunder, så gå endelig ikke fra det!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar