onsdag den 18. december 2013

Julesmåkager - vaniljekranse

På grund af december måneds medfølgende influenza har det været lidt sløjt med at få taget billeder af det hjemmebag, vi har lavet. Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt, men jeg synes ikke, at I skal snydes for lidt opskrifter alligevel.

Vaniljekranse har altid været min akilleshæl. Jeg synes, de smager fantastisk, men samtidig er de svære at lave. Derfor har jeg længe været på udkig efter den rigtige opskrift. I år tror jeg faktisk, at jeg har fundet den. Jeg har måttet ty til Mette Blomsterberg, som i mine øjne har foretaget nogle valg, som kvalificerer denne opskrift til at ligge i toppen: hun udskifter noget af hvedemelet med mandelmel og så er der masser af rigtig vanilje i. Derudover sprøjter hun kransene ud med en sprøjtepose. Jeg overså dog et trick, som var ret essentielt (se længere nede i opskriften), og selvom jeg ikke er glad for at indrømme det, så gik jeg ned på udstyret, da jeg kun havde plastiktyller i min sprøjtepose, og de var oven i købet ret store. Så til næste år skal jeg have en mindre tylle i metal :)

Her kommer opskriften:

Vaniljekranse (ca. 35 store kranse)

1 vaniljestang
180 g sukker
200 g smør - saltet og tempereret (dvs. at det skal minimum stå nogle timer ved stuetemperatur)
1 æg
75 g mandelmel
250 g hvedemel

Tænd ovnen på 200 grader.

Flæk vaniljestangen på den lange led og skrab kernerne ud med en kniv. Bland vaniljekorn og lidt sukker med en flad kniv, så kornene skilles ad (har du set Fru Blomsterberg på TV, kender du sikkert tricket).

Rør vaniljesukker, sukker og det stuetempererede smør sammen i en røremaskine. Rør ægget i blandingen og tilsæt til slut mandelmel og hvedemel. Saml det hurtigt i maskinen.

Hæld dejen i i stofsprøjtepose med en lille metalstjernetylle og sprøjt straks vaniljekransene ud på bagepapir (2 plader). Bemærk at du ikke skal have al dejen ned i bunden af posen samtidig, fordi så bliver den alt for hård at presse ud. Hav lidt ad gangen nede ved tyllen, mens resten venter længere oppe i posen (det var dette jeg gjorde forkert, og selvom jeg har presset et barn ud, så kunne jeg ikke klare denne fødsel og måtte bede min mand om hjælp. Senere fandt jeg dog ud af dette trick).

Bag vaniljekransene 10-14 minutter til de er let gyldne. Lad dem køle helt af på en rist og opbevar dem i en lufttæt kagedåse efterfølgende.

Hvad med dig? Har du en god opskrift på vaniljekranse?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar