tirsdag den 17. december 2013

Lucia boller


I fredags var det jo den 13. december og dermed Lucia dag. Min mand spurgte mig, hvad det er, der får kvinder til at gå helt i selvsving over Lucia-optog, og efter lidt overvejelse kom jeg frem til, at jeg tror, at det er fordi mange af os kan tænke tilbage på dengang, vi selv gik rundt. Det er i hvert fald et godt minde fra min barndom.

Jeg kan ikke huske at have fået Lucia boller i min barndom. Jeg tror det er en tradition, vi har optaget igennem de senere år - uden dog at have researchet det og dermed fundet belæg for min påstand. Men jeg går sjældent af vejen for en lejlighed for at bage boller, så den her er jeg helt med på. Jeg har tidligere brugt flere forskellige opskrifter, men denne gang snød jeg og brugte bare min standard bolleopskrift, som jeg også bruger til teboller/rosinboller/chokoladeboller etc. Den er nemlig meget nem at arbejde med og skal kun hæve én gang.

Bollerne er absolut bedst nybagte, og selvom jeg godt kan lide safran, så er det ikke noget, jeg kan spise meget af, så jeg synes kun, at man skal bage dem man skal bruge på dagen. Derfor blev der seks små boller af denne opskrift, og det passede til os tre.

Luciaboller:

25 g smør
15 g gær
1 spsk vand
1 dl mælk
1/2 tsk safrantråde (knust i morter)
1 spsk sukker
1/4 tsk salt
ca. 200 g hvedemel
12 rosiner udblødt i vand i et par timer
Æg til pensling

Smelt smørret i en lille kasserolle. Smuldr gæren i en røreskål og opløs den i vandet. Når smørret er smeltet hældes mælken i gryden og den tages af varmen. Hæld den lune blanding over i røreskålen. Kom safran i. Tilsæt 1 dl mel og rør rundt. Kom sukker og salt i og tilsæt gradvist resten af melet. Brug kun så meget mel du skal bruge for at samle dejen. For meget mel gør dejen tør. Ælt dejen godt igennem.

Del dejen i 6 og form små Lucia boller/kruseduller eller, hvad du har lyst til. Sæt dem på plade og tryk rosiner ned i dejen. Lad bollerne hæve under et viskestykke i ca. 30 minutter.

Tænd ovnen på 225 grader.

Pensl bollerne forsigtigt med sammenpisket æg. Bag bollerne ca. 12 minutter i den varme ovn.
Spis nybagte evt. med lidt smør.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar