tirsdag den 15. juli 2014

Glatte sommerben - opskrift på hjemmelavet barbercreme


Specielt om sommeren er det bare skønt at gå rundt med glatte ben, men denne opskrift kan selvfølgelig bruges året rundt, og den tager ingen tid at lave.

I mange år har jeg brugt uparfumeret balsam eller babyolie til mine ben, fordi jeg slet ikke kan tåle de barberprodukter, der findes på markedet. Om det er parfume eller noget helt andet, der gør, at jeg slår ud af det, ved jeg faktisk ikke. 

Nu har jeg dog i et stykke tid afprøvet denne metode, og det giver altså bare nogle ultrabløde ben. Opskriften har jeg fundet her, hvor du kan se den originale engelske opskrift. Jeg har dog modificeret den lidt, da jeg ikke er så vild med duften af olivenolie, og jeg har derfor brugt mandelolie i stedet for. Derudover har jeg ændret lidt på størrelsesforholdet og mængderne. I denne bøtte har jeg til ca. en måneds forbrug.



Hjemmelavet barbercreme

30 g kokosolie
30 g sheasmør
40 g mandelolie

Kom alle ingredienser i en lille gryde og smelt det ved svag varme (det går ret stærkt). Hæld det op i en skål (som kan tåle at blive pisket i efterfølgende), og lad det køle helt af - gerne i køleskab.

Pisk cremen kraftigt igennem med en håndmixer eller lignende og kom den i en tætsluttende krukke - jeg bruger et weck syltetøjglas. Opbevares køligt - evt i køleskab.

Konsistensen er lidt som smør, så man skal skrabe en lille klump ud, og så er den ret let at smøre på benet.

Arbejdsindsatsen er her til at overse. Det tager vel maks. 10 minutter, og ingredienserne er en del af det "standardkit" du bør have i dit skab, hvis du gerne vil lave plejeprodukter selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar