fredag den 11. juli 2014

Inspiration til brug af ribs (og lidt hindbær)


Vi har høstet enormt mange ribs i den nyttehave, som vi hjælper med at passe. Der er ikke rigtig andre, der har været interesseret i dem, og jeg syntes bestemt ikke, at de skulle gå til spilde, så de er kommet med os hjem. Fuglene har også taget godt for sig, men der har været rigeligt med bær til os. Et slag på tasken er, at jeg har plukket lidt over 2 kg i alt - og det er så fordelt over nogle gange, så f.eks. lavet saft løbende over de seneste par uger.

Her kommer nogle af de opskrifter jeg har brugt:

Øverst i indlægget ser du nogle fantastiske muffins med kokos og ribs. Jeg syntes, det var en dejlig mundfuld - sur og sød på samme tid. Opskriften fandt jeg hos Anne au Chocolat, og du finder den her. Opskriften viser meget store muffins, men jeg lavede i små linseforme, og jeg mener, at der blev ca. 12. Dejlig opskrift som jeg helt sikkert skal lave igen.



Vi har vel alle forskellige minder fra vores barndom. Et af mine er min mors og mormors produktion af ribs- og solbærsaft. Jeg tror nok, at det var en meget koncentreret udgave, de lavede dengang, men jeg har brugt denne opskrift fra Valdemarsro, som giver en version, hvor jeg blander op ca. "half and half" med saft og vand. Så passer den til min smag. Mængden af sukker afhænger meget af bærrets sødme, så det er vigtigt at smage sig frem. Jeg glemte at komme vaniljestang i, og saften smagte ganske glimrende alligevel.


En del af saften blev også frosset ned i små isforme (købt i Søstrene Grene til 13 kr for en holder til 6 små is - bemærk detaljen med den lille krave på formen, så væsken ikke løber ud i hånden, når isen smelter. Det er rigtig smart!). Det giver den lækreste ribsis med en god kraftig smag. Her får man virkelig valuta for pengene, for dens lige kan man ikke købe i butikkerne. Og i disse meget varme dage ryger der altså en del is indenbords. 


Endelig blev en portion blandede bær lavet til rødgrød, som blev nydt med fløde i går aftes. Portionen rækker faktisk så langt, at der også er til os tre i dag. Tricket er jo nok, at spiser man det med rigtig fløde, så mætter det så meget, at man ikke spiser så meget af det. Men derfor er det selvfølgelig ikke noget, vi skal spise hver dag.

Jeg sjussede mig lidt frem til opskriften, men her kommer sådan ca., hvordan jeg lavede den (tag sukkerindholdet med et gran salt, fordi det afhænger helt af bærrenes sammensætning og sødme

Rødgrød

300 g blandede og rengjorte bær (i dette tilfælde ribs, hindbær og en smule solbær og jordbær)
3 dl vand
ca. 3/4 dl sukker
3 tsk kartoffelmel rørt ud i lidt vand
Sukker til at drysse over grøden

Skær evt. lidt større bær (f.eks. jordbær) i mindre stykker og kom bær, og vand i en gryde. Lad det koge til bærrene akkurat er kogt møre ca. 5 minutter. Kom sukker i gryden og lad det koge med et par minutter til det er godt opløst. Rør kartoffelmel med en smule vand i en kop. Tag den kogende grød af varmen og med det samme, hælder du jævningen i grøden under konstant omrøring. Det er meget vigtigt, da der ellers vil komme jævningsklumper i grøden, og det er ikke så rart. Tilsæt jævningen lidt ad gangen i en tynd stråle, da det er svært at sige, hvor meget du skal bruge.

Hæld grøden op i en skål, drys lidt sukker ovenpå (for at undgå skind) og lad den køle helt af i køleskabet, inden du spiser den med fløde eller mælk.


Vi har også plukket rigtig mange hindbær i haven, som primært er blevet brugt til marmelade. Her bruger vi som altid vores standardopskrift på marmelade. Den finder du her. Foreløbig er det vist blevet til 9 glas, så det bliver - heller - ikke hindbærmarmelade, vi går ned på i år.

Nu er vi efterhånden ved at have plukket en del, men der bliver nok ved med at komme nogle hindbær, som vi plukker i denne uge og i næste uge, inden vi skal på ferie. Derudover har vi sat net over en lille ribsbusk, som står i let skygge. Derfor er bærrene ikke helt modne på denne endnu, og fuglene har ikke opdaget de lyserøde bær. De er dog næsten ved at være der nu, så jeg regner med at kunne nå at høste dem inden ferien. Derudover er der en lille busk med stikkelsbær, som jeg også tror er ved at være plukkemodne, så mon ikke også vi når det inden ferien.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar