tirsdag den 14. april 2015

Grønne vindueskarme - forspiring og window farming


Kan du huske mit agurkeforsøg sidste år? Hvis ikke så kan jeg fortælle, at på én enkelt skoleagurkeplante fik vi ca. 30 agurker, og det var uden tvivl den mest succesrige plantehistorie sidste år, så forventningerne er tårnhøje i år, og det kan vel nærmest kun skuffe? Ej, spøg til side, alt kan gå galt det ved vi, men når det lykkedes sidste år, kan det også gå godt i år. Vi har selvfølgelig også lavet en plante af samme type i år, som får samme plads i vindueskarmen, og vi håber virkelig at udbyttet i år også bliver godt. De smager fantastisk, når de kommer direkte fra planten, og det er en oplevelse man ikke skal snydes for - selvom man bor i stuelejlighed på stenbroen. Planten ser ud til at trives fint, så fingrene er krydset for en god agurkesæson.


Øhm, husk skilt i næste år - var dette en gul eller en rød??

Tomaterne gik lidt op i hat og briller sidste år. Bladlusene var en plage og gik i alt: chili, tomater, krydderurter - ja alt undtagen agurken. Men jeg prøver igen i år, og så er planen, at når det bliver varmt nok, så bliver de plantet beskyttet i haven, og så må vi håbe, at der ikke går for meget skimmel i. Det er to varianter af Swee'n'neat, som jeg også prøvede med sidste år. De planter jeg gav væk - som stod uden for - gav masser af tomater, så det må være taktikken i år.

I øvrigt har jeg glemt at tage billede af årets chiliplante. Endnu et rendez-vous fra sidste år: Trinidad Perfume. Vi fik ikke en eneste sidste år - pga. lus og nogle fejldisponeringer - så vi giver et skud igen i år, men den er virkelig langsomtvoksende, så man bliver helt utålmodig. Men vi håber, at vi får noget ud af den i år.


Basilikum og koriander

Krydderurter skal der til, og vi er storforbrugere, så der kan være en del penge at spare ved at dyrke dem selv. Egentlig er jeg mest tilhænger af at have krydderurter udenfor, men det er aldrig lykkedes mig at få koriander og basilikum til at gro ordentligt udenfor, så de bor i vindueskarmen. Det varer ikke længe før vi kan begynde at høste koriander (jeg forstår ikke hvorfor så mange rynker på næsen af koriander - jeg synes det smager fantastisk). Basilikum er et musthave og i vinterens mørke har jeg købt mig fattig i potter. Nu varer det ikke længe før jeg plukker min egen igen.


Spæde kålspirer

Billedet er faktisk en uge gammelt, og der er sket ting og sager siden. Næsten alle planter har sat rigtige blade, og jeg har tyndet ud til én plante pr rum. Planen er at de skal plantes ud ca. midt maj, så de kan nå at få et godt forspring herinde, men lad os se hvad vind og vejr siger. Kommer varmen for at blive, ryger de måske i haven en uge før. Der er rød og grøn grønkål samt palmekål. Vi spiser rigtig meget wokmad herhjemme, så bliver høsten god, skulle der være mulighed for at få gode vitaminer til vinter. Planen er at dække med fiberdug af hensyn til kålsommerfuglelarver. Jeg håber, at det kan holde dem for døren.

Inden længe sætter jeg første hold majs over til forspiring, og så bliver det endnu en gang trængsel i vindueskarmen. Til gengæld er kartoflerne røget i jorden, så de fylder ikke mere.

Nu hvor varmen lurer lige om hjørnet, kribler det for alvor i fingrene for at komme i gang, men vi har givet hinanden håndslag på ikke at plante for tidligt. Tidligst 1. maj kommer det næste i jorden (gulerødder, rødbeder og ærter). Men der mangler også en gang ukrudtsfjernelse i nogle bede endnu, og det skulle vi gerne nå, inden det lune vejr for alvor slår igennem.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar