torsdag den 16. maj 2013

Grønt er godt!

Åh hvor ville jeg gerne have en have!! Det kommer nok også en dag, men manglen på en sådan skal nu ikke afholde mig fra at dyrke det, jeg kan, af grønt med de ressourcer, vi har.

I praksis vil det sige, at de fleste af vores (heldigvis meget dybe) vindueskarme er inddraget til planter. Herunder ser du vores køkkenvindueskarm, som huser diverse krydderurter, et par chiliplanter + lidt forspiring. I andre vinduer er der busktomat, mere chili, nogle pengetræer jeg har klippet af moderplanten og meget mere, som ikke selv er fremdyrket. Jeg har plantet nogle tomat, squash og bredbladet persille ud i vores gård. Det var lidt tidligere end beregnet, men planterne var blevet så store, at de ikke havde det godt indenfor mere. Så nu må vi se, hvad der sker. Der er i det mindste lovet varme det næste stykke tid.

Jeg regner med at skulle lave lidt flere squashplanter i dag (så er der en backup, hvis de andre går til), og der skal sås ærter og radiser udenfor. Ærter er familiens yngste medlems absolutte favorit, og heldigvis plejer de godt at kunne klare sig i en murerbalje, så det synes jeg bestemt, vi skal have. Radiser er min egen favorit, og de er ret taknemlige.

Dilemmaet for mig er lidt, at jeg simpelthen ikke ved, hvor meget jeg kan tillade mig/ønsker at plante uden for. Vi deler jo gården med rigtig mange andre, og dem skal der selvfølgelig også være plads til. Omvendt er lysten til at plante så meget derude heller ikke så stor, for det er ikke alle, der behandler tingene så pænt, og jeg har oplevet at planter er trampet ned eller hevet op, blomster har mistet hovederne osv. Det bliver jeg også ret træt af. Men sådan er det jo, når man skal dele. Så skal der være plads til alle :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar