onsdag den 21. maj 2014

Agurketid


I overført betydning er det bestemt ikke agurketid i vores hjem for tiden, fordi vi knokler med at få nyttehaven klar, så vi kan få så meget i jorden som muligt. Derudover er junior startet i ny børnehave (udflytterbørnehave) i mandags, så der er en masse nyt, vi lige skal vænne os til allesammen. Med andre ord er der rigtig meget drøn på.

Men i ordets bogstavligste forstand er det blevet agurketid, for se lige en basse, der hænger på agurkeplanten i vindueskarmen. Det er jo en miniagurkeplante, så når jeg sammenligner med de skoleagurker, man kan købe i supermarkedet, bør den nu være klar til at blive plukket. Det vil jeg så gøre sammen med junior, når han kommer fra børnehave i dag - han har spurgt den sidste uge, om den var stor nok nu, så han skal bestemt have æren af at få den første hjemmedyrkede agurk. Der er flere agurker på planten, som ikke er så høj endnu, og nogle vokser, og andre gør ikke. Jeg har ikke helt fundet ud af tricket endnu. Har prøvet at klippe alle slynggrene af, men så synes jeg ikke rigtig, at den kan hænge fast, og så skvatter planten bare sammen. Det fungerer ikke helt, så nu prøver jeg at lade dem sidde på. Til gengæld er det så ikke alle agurker, der bliver til noget, men det er måske naturligt nok. Nå ja det er et eksperiment, så vi prøver lidt forskelligt.

Jeg havde faktisk frygtet, at der ikke blev en eneste agurk ud af det, og jeg håber selvfølgelig, at der kommer flere men bare det, at der rent faktisk er kommet noget ud af det, har været en succesoplevelse for mig. Det viser mig, at det kan lade sig gøre at have agurker i vores vinduer, så det er værd at bygge videre på de erfaringer, vi gør os i år. Der er ingen tvivl om at sol, masser af vand og gødning er kodeord, hvis det skal lykkes. Jeg har sat planten, så den får mest mulig sol (hvilket ikke er helt optimalt i vores stuelejlighed, men det er så godt, som det bliver her) og så vander jeg med vand tilsat flydende økologisk gødning ca. hver anden dag på nuværende tidspunkt. Bliver det varmere, så skal jeg nok vande hver dag.

Herunder kan du se, hvor meget agurken er vokset på en uge i forhold til billedet i toppen - nørdet men fascinerende i mine øjne:





Ingen kommentarer:

Send en kommentar