tirsdag den 27. maj 2014

En opfordring om at dele og hjælpe - med et par nyttige links

Besøg Del Jorden

Nu er det ikke fordi der er så meget Nørrebro hippie over mig, selvom Nørrebro ligger en lille 10 minutters cykeltur herfra. Min drøm er heller ikke at få en stor fælles have, hvor vi kan dyrke i flok og dyrke fællesskabet. Det betyder dog ikke, at jeg og min familie lever en eneboertilværelse, hvor vi ikke deltager i fælles aktiviteter.

Da jeg skrev om vores nyttehaveprojekt, skrev jeg også ganske kort om Del Jorden, som er et forum/website/osv. hvor haveejere/-interesserede og andet godtfolk kan dele, hvis de har noget i overskud. Der var vi så heldige at få lidt "overskydende jord". Konceptet fungerer selvsagt kun, hvis man både giver og tager, og derfor syntes jeg i dag, at det var min tur til at give lidt tilbage, da jeg så, at en ansat på en byggelegeplads søgte krydderurter til et urtebed til ungerne. Vi har en del timian i de tilgroede murerbaljer med urter i gården, og ingen vil savne en skovlfuld eller to. Så jeg donerede en god busk timian til Byggelegepladsen, og har dermed givet lidt retur med god samvittighed og håber, at ungerne kan få glæde af det. Jeg holder jævnligt øje, og finder jeg et opslag, hvor jeg kan hjælpe kontakter jeg gerne igen.

Man skal være oprettet som bruger hos Del Jorden, hvis man ønsker at være med, men det er ganske gratis og uforpligtende, og vigtigst af alt er der en uhyre god tone derinde. Sådan et fællesskab kan jeg godt lide. Besøg sitet på http://deljorden.dk

 Besøg Byhøst


Et andet godt link for byfarmere er http://byhoest.dk Her kan du finde såkaldte sankesteder, hvor man kan samle vilde urter/bær/nødder osv. Udfordringen er selvfølgelig, at i det øjeblik, hvor stedet bliver offentliggjort, så risikerer man, at stedet bliver tømt. Derfor opfordrer Byhøst til, at man kun høster til eget forbrug og lader nok stå, så andre kan få glæde af det, og ikke mindst, at naturen kan reproducere til kommende år. Byhøst har også lavet en app til iPhone, som blot koster 7 kr, og den er meget anvendelig hvis man er på tur.

Byhøst er selvsagt primært baseret på data fra de større byer (København og Århus), så det er lidt et byfænomen. Del Jorden derimod har en større geografisk spredning, selvom man tydeligt kan se, at der er mange indlæg fra hovedstadsområdet. Men som sagt, dækker det hele landet.

Har du nogle gode links a la ovenstående, som jeg burde kende?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar