mandag den 26. maj 2014

Vertikal have - hængende jordbærbed



Når man har børn (eller blot er en barnlig sjæl), skal der jordbær til. Vi tager gerne på selvpluk en gang i løbet af juni måned, men i år håber vi også på lidt egenproduktion. Vi har anlagt et jordbærbed i nyttehaven, som består af ca. 20 planter, og derudover har jeg nu lavet en hængende have med 6 planter i vores gård.

Jeg syede denne wall pocket i bævernylon sidste år, men nåede ikke at få den hængt op, inden det var for sent, og i år var det såmænd også ved at glippe pga. travlhed. Men i går hjalp husbond mig med at hænge beslag på væggen, og så blev der plantet. Planterne trængte helt vildt til at blive plantet ud, så det var vist i sidste øjeblik.



Inspirationen til lommerne fik jeg fra "Byhaven" af Dorte Qvist, men jeg lavede en del om i designet dels pga. praktik, og fordi jeg ikke helt kunne få målene i opskriften til at stemme. Skulle jeg lave en mere, ville jeg nok sætte et ekstra "øje" i den øverste del, så den ikke hænger så meget på midten. Rent æstetisk synes jeg, at det ville være en forbedring. Jeg har truffet et andet valg, som heller ikke hjælper på æstetikken, da jeg har sat en tynd flamingoplade under min wall pocket. Det er ganske enkelt for at undgå, at væggen bliver angrebet af fugt, når haven hænger der. Det er selvfølgelig ikke helt optimalt for synets skyld, men her vægter praktikken højere. Lommerne er dejligt dybe, så der kan være en del jord deri, hvilket jo er meget rart, når det er varmt, så de ikke tørrer ud på et par timer. Nu er det jo et stykke tid siden jeg lavede den, men jeg mener, at der er materialer for ca. 100 kr, så sammenlignet med de anordninger, man kan købe, er det en fin pris.

Derudover har jeg flyttet mine Marmande bøftomatplanter udenfor. De residerer nu i en kapilærkasse i hjørnet i gården. Vejret har været lidt ustabilt i maj måned, så måske skulle jeg have ventet 14 dage, men de var blevet så store, så jeg var bange for, at de skulle knække i den lille potte, de stod i inde i vindueskarmen. Derfor har jeg taget chancen og sat dem udenfor, og så håber vi, at skybrud og så videre holder sig væk fra Storkøbenhavn…


Beklager det mørke billede, men jeg nåede ikke at tage billeder i går, og det er et ret mørkt hjørne om morgenen…

Ellers begynder der nu så småt at ske lidt i murerbaljerne. Radiserne gror selvsagt, som de plejer, rucola og pluksalat er der også godt gang i og de små Paris Market gulerødder er også kommet op nu. Ærterne har jeg måttet så igen. Der var kun enkelt plante, der kom op - jeg tror simpelthen, at jorden var for fugtigt med al den regn, vi fik, så nu har jeg sået igen og håber, at de kommer op denne gang. Ærter er jo normalt noget af det nemmeste at dyrke, så det vil være skidt for selvtilliden (og juniors store kærlighed til friskplukkede ærter), hvis de ikke bliver til noget :) Fingers crossed!


Radiser og gulerødder


Pluksalat og rucola - bemærk at jeg stadig har net over, da jeg synes, planterne er for små til at klare et eventuelt katteangreb ;o)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar