mandag den 19. maj 2014

Nyttehave


Jeg er utrolig glad for min lille urbane have i vores baggård, men den kan ikke helt gøre det ud for en rigtig nyttehave af den simple årsag, at der ganske enkelt ikke er plads nok til at dyrke andet end smagsprøver på diverse grøntsager. Vi ville rigtig gerne have en nyttehave eller en kolonihave, men førstnævnte er på det nærmeste umuligt at komme i nærheden af, og køber vi en kolonihave, ja så står vi formodentlig om nogle år og skal afhænde den for at kunne købe et hus, så det er lidt noget rod. 

Men nu har der vist sig en mulighed alligevel. For et stykke tiden oprettede jeg en profil på deljorden.dk hvor man har mulighed for at dele jord, arbejdskraft, afgrøder osv. Konceptet tiltaler mig helt vildt, fordi  der er så mange muligheder for at give overskud videre til nogen, der kan bruge det. Nå men her i sidste uge så jeg, at en kvinde i Skovlunde skrev, at hun havde overtaget for meget nyttehave, og nu havde hun brug for nogen, som kunne hjælpe hende med at dyrke det. Jeg skrev tilbage, og vi aftalte at mødes derude i lørdags.

Det korte af det lange er, at nu er vi i gang med at grave et stk tilgroet nyttehave igennem - spadestik for spadestik, fordi det er usandsynligt hårdt at grave i jorden, som er tung lerjord fyldt med senegræs. Men lørdag og søndag fik vi gravet så vi kunne sætte to rækker kartofler, en række buskbønner (købt som små planter) samt lavet store firkanter til to squashplanter og to hokkaido græskar planter. Vi nåede ikke at få gravet det sidste bed helt ud men nok til, at planterne kan komme i jorden.

Derudover har jeg købt 20 jordbærplanter, så der kan blive et jordbærbed, samt frø til ærter, rødbeder, gulerødder, lidt blomster, flere kartofler samt nogle andre ting, som jeg helt ærligt ikke kan huske lige nu. Det skulle pludselig gå ret stærkt, og helt ærligt havde det nok været bedre at være startet på for en måned siden, så vi havde haft noget tid til at klare gravearbejdet, inden planterne skulle i jorden. Nu har vi lidt ryggen mod muren, fordi vi skal grave og grave og grave og samtidig skal planterne i jorden nu, hvis vi skal have mulighed for at få noget ud af det i år.

Som du kan se på øverste billede er der et stort æbletræ på grunden med - efter naboernes udsagn - nogle fantastiske æbler på. Derudover er der masser af frugtbuske (ribs, solbær, stikkelsbær og lidt hindbær). Endelig står der også nogle rabarber, som jeg allerede har taget lidt med hjem af og omdannet til saft og en lækker kage.

Planen er fortsat at dyrke krydderurter, salat, radiser og lidt forskelligt i gården og så flytte den større produktion ud i nyttehaven. Nu må vi se, hvordan det går. Det er i hvert fald en glimrende mulighed for os for at prøve kræfter med havelivet, inden det for alvor går løs, når vi står med egen grund en dag.

Her får du lidt stemningsbilleder fra haven med billeder af det arbejdende folk.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar