tirsdag den 6. maj 2014

Min vindueskarm - primo maj



Grønt er den dominerende farve i hjemmet for tiden - specielt i vindueskarmene, som er proppet med planter. I forreste række herover ser du fire tomatplanter af sorten "Sweet 'n' neat". Der skulle gerne være to røde og to gule, og det var som sagt dem, jeg selv tog frø af sidste år. Der blev en del planter i overskud og jeg har løbende givet væk, og de sidste fire ekstra planter får nye hjem i løbet af denne uge, fordi jeg har ikke plads til dem mere.


Apache chilien har vi haft - og selv dyrket frem - i adskillige år nu. Det er en lille fin busket plante med små chilier, som passer fint i vindueskarmen. Chilierne er ret stærke, så en enkelt til en gryderet passer til os.


I år har vi også prøvet en ny slags, som hedder "Trinidad Perfume". Det skulle være en ret mild chili. Desværre havde jeg ikke meget held med forspiringen, men to planter er det da blevet til. De er dog indtil videre meget mindre en apachen, men de er kommet meget mere efter det, nu hvor der er kommet noget mere varme i vinduet, så jeg tror, at der bliver fine planter ud af disse. Klarer begge to den, så ryger den ene nok videre, da jeg prøver at begrænse antallet af planter af samme type, og helt ærligt, så meget chili spiser vi heller ikke.


Som sagt har jeg lidt overskudsplanter endnu, men de er allerede lovet væk i vennekredsen. Her ser du sweet 'n' neat (jeg har to mere i et andet vindue) og apache. Et tip når du giver planter væk, er at sætte gødningspinde i potterne. Så har planterne fået en madpakke med, og kan klare sig et stykke tid, så du afleverer planterne i god stand.


Jeg faldt jo over nogle Marmande bøftomatfrø i Netto, og jeg har taget en del planter med til min mor, og jeg har også leveret til venner og bekendte. Nu har jeg tre tilbage - de to flytter omkring 1. juni ud i en kapilærkasse i vores gård, og den sidste flytter ind hos en af husbonds kolleger i morgen. Jeg er spændt på, hvordan bøftomaterne klarer sig i gården. Det har jeg ikke prøvet før.


Et andet eksperiment, som jeg har kastet mig ud i dette år, er at have en miniagurkeplante i vinduet. Agurker kan jo normalt kun dyrkes i drivhus, men vores vinduer er næsten 2 meter høje, så jeg tænkte at give det et forsøg. Foreløbig ser planten ud til at trives og sætter blomster - nu afventer jeg så om der kommer agurker ud af det. Meget spændende og jeg vil helt sikkert følge op på dette eksperiment på bloggen.


Jeg havde nogle enkelte ærtefrø tilbage fra sidste år, og dem smed jeg for et par uger siden i et par forspiringspotter, for at se om de var spiringsdygtige. Svaret var ikke rigtig - der blev kun fire planter, så resten af frøene blev smidt ud. Jeg har lavet en potte med de fire planter i vindueskarmen. Så kan det være, der bliver lidt tidlige ærter at nipse af, inden ærtesæsonen starter uden for. Jeg har set andre gøre det, så nu giver jeg det et skud. Jeg regner med at så ærter udenfor i den kommende weekend. Min makker i gården har allerede sået for flere uger siden, men jeg vurderede, at det var for risikabelt at så for meget udenfor, så jeg har ventet med den del.



Sidste billede er af min forspirede persille. Der er både bredbladet- og kruspersille, og det blev sået for en 4 dage siden, så det er nærmest eksploderet. Planen er, at det skal gøre min squash selskab i en rund murerbalje i gården. Squashen røg udenfor for et par uger siden (bandede mig selv langt væk bagefter, for kort efter kom kulden tilbage. Nå men dumhed betaler man jo for, så jeg har måttet rykke den ind og ud under trappen for at beskytte den mest muligt. Det ser ud til, at den har klaret skærerne, men væksten gik helt i stå, da den kom udenfor. Forhåbentlig bliver der dog ændret på det, nu hvor det lidt lunere vejr sætter ind.)

Ja, der er sket en del siden sidste måned. Sidst havde jeg jo en del basilikum af forskellig art. Jeg var dog uheldig, og der gik bladlus i dem, så de blev hurtigt adskilt fra resten af planterne. Jeg kunne dog godt nippe bladene af (gik uden om topskuddene, hvor der sad en del lus), så der blev lækker pesto ud af det. Jeg skal have sået mere basilikum, så denne gang skal jeg være væsentlig mere over det, så de ikke tørrer ud. Dermed håber jeg at undgå bladlus.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar