tirsdag den 6. maj 2014

Rabarbersaft - en (for)smag af sommer


En af de allerførste sommerbebudere inden for den spiselige verden er rabarber. Man har i et stykke tid kunnet få rabarber i supermarkederne, og de er også ved at være klar i haverne rundt omkring. Jeg er begavet med en mor, som har en kæmpe koloni af rabarber i sin have, og derfor har vi fået flere bæreposer med rabarber de forgangne år, som er blevet til kager, marmelade, grød, is og saft. Jeg ender også gerne med at fryse nogle poser ned, som vi så kan bruge i løbet af vinteren.

Vinteren gik jo op i hat og briller, så derfor lå rabarberne stadig i fryseren. I den kommende weekend er vi inviteret til nogle venner, som gerne vil dele ud af de rabarber, de har i haven (den slags venner er nu dejlige at have), så nu skulle de gamle ryddes ud, inden der kommer friske til! Jeg var lidt i tvivl om, hvor spændende de var, og eftersom der var et helt kilo, blev jeg enig med mig selv om at lave saft. Jeg tog udgangspunkt i en opskrift i "Byhaven" af Dorthe Qvist, men målene blev tilpasset efter skabenes indhold. Her får du min opskrift:

Rabarbersaft (ca. 2 liter)

1 kg rabarber
1 1/2 liter vand
ca. 300 g sukker
1/2 vaniljestang - korn + stang
1 økologisk citron skåret i skiver.

Skær bund og top af rabarbene (hvis de kommer direkte fra haven) og skær dem i skiver. Kom dem i en stor gryde og hæld ca. 2/3 af sukkeret over. Læg citron og vanilje i gryden. Til slut hælder du vandet over. Bring gryden i kog, og lad den småkoge i ca. 5 minutter. Smag til og tilsæt evt. mere sukker afhængigt af smag og rabarbernes syrlighed. Tag gryden af varmen og lad saften trække en times tid.

Hæld saften igennem en sigte eller et saftklæde ned i en skål. Du kan slynge saften forsigtigt rundt i sigten for at få så meget med ud som muligt, men pas på med at trykke for hårdt med en ske, da saften nemt bliver meget grumset.

Saften hældes på rengjorte flasker eller lignende og opbevares på køl. Holdbarheden er ca. en uge.

Når du så skal bruge saften, hælder du saft op i en glas eller en kande, så det er ca. 2/3 dele fyldt. Tilsæt iskoldt vand og evt. isterninger for resten.

Og nyd så at sommeren forhåbentlig står lige for døren :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar