fredag den 18. oktober 2013

Brødchips


For et par uger siden havde jeg et lille uheld i køkkenet... Selvom jeg normalt altid bruger en præcisionsvægt til gær og salt, når jeg bager (netop for at sikre et ensartet resultat), så havde jeg denne gang fået kommet for meget salt i brødet. Det var virkelig blevet meget salt, og jeg syntes helt ærligt ikke, at det smagte godt. På den anden side syntes jeg heller ikke, at det var fedt at smide det ud, så jeg besluttede at lave brødchips af det i stedet for.

Normalt når man laver brødchips, vil man drysse salt oven på, men da brødet her netop var blevet for salt, undlod jeg denne del. Men opskriften herunder er tilpasset, så du bruger helt almindeligt brød.

Brødchips

en rest brød - gerne tørt men selvfølgelig ikke muggent
olivenolie
god flagesalt
evt. rosmarin

Tænd ovnen på 225 grader

Skær brødet i så tynde skiver, som overhovedet muligt. Læg skiverne på en bageplade med bagepapir og dryp olivenolie over. Drys jævnt med lidt salt og evt hakket rosmarin. Bag brødchipsene til de er gennemtørre og gyldne, men pas på de ikke bliver brændte!

TIP: Har du en rest foccacia, er det næsten det perfekte brød at bruge. Foccacia bliver hurtigt kedeligt, så det smager ikke godt daggammelt men som brødchips bliver det lækkert igen. I så fald vil jeg dog ikke bruge ekstra rosmarin.  

Server chipsene til et glas vin eller øl eller bare helt for sig selv :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar