torsdag den 3. oktober 2013

Førstehjælp til tørre læber



I går skrev jeg om efterårssnuens ankomst. En anden - mindre heldig - konsekvens af det køligere vejr er tørre læber. Sådan er det i hvert fald for mig. Jeg får altid enormt tørre og sprukne læber i efteråret og om vinteren, og passer jeg ikke på, går der nemt hul på det.

Blandt læbepomaderne på markedet har jeg kun fundet ganske få, som rent faktisk afhjælper problemet. De fleste fremskynder det bare, fordi, hvis ikke man smører og smører i et væk, så bliver læberne bare endnu mere tørre og ømme bagefter, når virkningen er forbi.

Jeg tænkte, at det måtte kunne gøres smartere, og jeg ville prøve at se, om jeg ikke selv kunne gøre det. Mine kriterier var, at der ikke skulle være noget kunstigt i det, at det ikke skulle koste en formue at lave og, at det skulle indeholde noget naturligt, som aktivt gik ind og arbejdede med problemet.

I bogen "Magiske Måneder" af Helle Schjønning, som jeg har lånt på biblioteket, fandt jeg tilfældigt den opskrift, jeg søgte. Den indeholder nemlig morgenfrue, som fra naturens side er en helende plante. Jeg gav det et skud og halverede portionen i bogen, så jeg i alt fik tre små bøtter, og det er rigeligt til mig til en hel vinter. Tricket er nemlig, at denne virker i længere tid, så jeg smører faktisk kun efter måltiderne, og så arbejder det stille og roligt og tørrer ikke ud med det første. Smagen er behagelig og ret neutral. Den er måske en smule fedtet, fordi der er olie og kakaosmør i, men selvom jeg notorisk er lidt sart med den slags, så er det inden for rammerne for mig.

Her kommer opskriften på læbepomade:

30 ml mandelolie
5 g tørrede morgenfruer
15 g bivoks
10 g kakaosmør
1/2 tsk E-vitamin
3 små læbepomadebøtter i plastik eller glas

Kom morgenfruer i et lille syltetøjsglas og hæld mandelolien over. Luk glasset og sæt det i vindueskarmen i et par uger, hvor du ind i mellem lige ryster glasset.

Efter et par uger tager du en lille ren skål og lader olien løbe i gennem en sigte. Jeg kom morgenfruerne op i en hvidløgspresser og pressede det, så jeg fik alt det gode med.

Smelt kakaosmør og bivoks i vandbad i en skål, der tåler varme. Olien tilsættes under omrøring. Tag gryden af varmen og tilsæt E-vitamin. Rør rundt igen til det er opløst. Lad det køle et kort øjeblik (det stivner meget hurtigt, så ikke for længe) og hæld det op i bøtter. Når det er stivnet, er det klar til brug.



Konsistensen er lidt hård, når den er stivnet, men den er bestemt til at arbejde med. Arbejdsindsatsen med at lave det er meget begrænset, og det, der tager længst tid, er næsten at gøre remedierne rene bagefter.

Jeg købte ingredienserne hos Netspiren.dk, og jeg har masser tilbage, selvom jeg købte den mindste volumen, jeg kunne. Nu tænker jeg, at jeg skal se, om jeg også kan løse mit andet problem nemlig de tørre hænder i de kolde måneder. Man må kunne bruge nogle af de samme ting i hvert fald. Fortsættelse følger :)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar