tirsdag den 8. oktober 2013

Børn i køkkenet


Der æltes!

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi meget gerne vil overføre vores glæde ved at lave mad til vores 2 1/2 årige søn. Derfor er han, når han selv har lyst, med i køkkenet og hjælper til med det, han kan. Han får selvfølgelig ikke lov til at komme i nærheden af skarpe knive, men han har helt og holdent forstået konceptet med, at han ikke må røre ved varme ting, så har vi blot udpeget noget varmt for ham, så holder han snitterne væk fra det. Derfor har jeg ingen betænkeligheder ved at lade ham være med - når han altså selv har lyst. Det, han typisk gerne vil, er at røre i gryden, smage til, piske, ælte, rulle med kagerulle og stikke figurer ud.

Til min egentlig ret store overraskelse har jeg fundet ud af, at der faktisk er mange, der ikke deler min holdning på dette punkt. Jeg har hørt flere sige, at det er uhygiejnisk, og det må jeg indrømme, at jeg ikke helt forstår. Børn skal da lige så vel som voksne have vasket hænder grundigt, inden de går i køkkenet, så om man er barn eller voksen, så starter man ud med rene hænder. Ja, det er rigtigt, at børn meget gerne vil smage undervejs, men herregud, så er der ti skeer at vaske op bagefter og hvad så? Herhjemme gør vi det, at junior får at vide, at kommer fingrene i munden, så vasker vi fingre igen, og så er det bare sådan.

Et andet argument er, at børn sviner i køkkenet, og ja det er helt korrekt! Mig gør det nu ikke det store, for vores køkken kan vaskes af igen, så for mig er det nu ikke det helt store problem.

Jeg synes helt klart, at fordelene ved at lade ungerne være med - så tidligt som muligt - opvejer ulemperne. Børnene får et mere naturligt forhold til mad. De ser, hvordan tingene bliver lavet, og mange gange vil de dermed også hellere smage på tingene, fordi "det var jo det, du lavede, ovre i køkkenet før". Jeg håber med denne taktik at få et barn, der bliver mindre kræsent, når han bliver større, og som vil blive lige så glad for at lave mad, som hans forældre er.

Og før jeg lyder alt for hellig, så er der altså også dage, hvor jeg ikke orker hans "hjælp", men så kan han for det meste sælges et eller andet, som han kan stå og piske i selv i stedet for :)

Der er også andre måder at stimulere børns interesse for mad på. På Brønshøj Bibliotek var der i weekenden en lille 30 minutters teaterforestilling for børn i aldersgruppen 2-4 år. Det handlede om en kok, som skulle lave mad til Kong Gulerod, der kom på besøg, men uha hvor gik der meget galt, inden maden kom på bordet. Junior var ét stort smil og har fortalt løs om det lige siden, så falder du over noget lignende, kan det varmt anbefales.


Men hvad siger du? Synes du, at børn skal være med i køkkenet? Og hvorfor/hvorfor ikke?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar