onsdag den 9. oktober 2013

Om at sy børnetøj



Hånden på hjertet: for et halvt år siden kunne jeg ikke tråde en symaskine. Jeg ville virkelig ønske, jeg kunne, men jeg kunne simpelthen ikke hitte ud af det der med at sy. Med møje og besvær kunne jeg sy en knap i en skjorte (ok indrømmet, en enkelt gang kom jeg altså til at sy den fast i mit eget ærme, men det er en anden historie).

Men det begyndte at trække i mig det der med at begynde at sy selv, og det var mest for at kunne lave noget til junior - helt præcist bukser til ham. Vi har skabet fyldt med bukser i forskellige størrelser, som han aldrig er kommet til at kunne passe, fordi de er for store i livet. Derfor kunne jeg bestemt godt se fidusen i at kunne sy bukser til ham, som var tilpasset, så han rent faktisk også kunne passe dem.

Jeg havde dog stadig det problem, at jeg ikke kunne hitte ud af det der med symaskiner, og det skulle jeg finde en løsning på. Det, jeg gjorde, var at melde mig til aftenskolekursus, hvor jeg kunne lære grundteknikkerne, så jeg:

  1. kunne lære at læse en opskrift
  2. kunne gennemskue, hvad det forskellige krimskrams på symaskinen betød
  3. kunne tage mål på junior, så tøjet rent faktisk passede
  4. ikke mindst kunne blive fortrolig med at sy
Efter 3 måneders kursus havde jeg opnået lige præcis det. Jeg er bestemt ikke nogen ørn til at sy, og jeg vover mig ikke ud i de vildt avancerede ting, men jeg kan lave et udmærket basisprodukt, som junior føler sig godt tilpas i, og jeg har fundet nogle gode grundmønstre, som jeg kan variere i det uendelige. Måske får jeg senere lyst til at begive mig ud i noget, der er endnu sværere, og ellers har jeg det rigtig godt med de ting, jeg har lært at lave i dag. Ikke mindst når jeg tænker et halvt år tilbage i tiden :)


Et godt grundmønster er guld værd


Trøjer i sødt stof (her med hvaler) er altid et hit


Iført hjemmesyet nattøj med "julestjerner" på (citat junior)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar