fredag den 4. oktober 2013

Kanelbullar



I dag er det den 4. oktober, og vores broderfolk over Øresund kalder dagen i dag for Kanelbulladagen, hvilket i bund og grund (som jeg har forstået det) betyder, at man skal spise en farlig masse kanelbullar. Selvom jeg ikke er svensker, så siger jeg bestemt ikke nej til muligheden for at spise kanelsnegle, som er en af de kager, jeg rigtig godt kan lide :) Dog har jeg aldrig prøvet at bage den svenske udgave, så jeg tog forskud på glæderne i går og bagte en pladefuld til glæde for den lille familie (og så er der også lidt til i dag, så vi kan fejre dagen med "svensken").

Opskriften, jeg brugte, tager udgangspunkt i denne hos Frk. Kræsen, men i min lettere tidsnød, fik jeg lavet nogle ændringer undervejs (ikke helt med vilje men jeg er frisk og kalder det kunstnerrisk frihed :P). Opskriften kommer her:

Kanelbullar (12 stk)

Dej:
1/4 pakke gær (konventionel gær i dette tilfælde pga. den korte hævetid)
2 1/2 dl mælk
40 g smør
1/2 dl sukker
1 knsp salt
ca. 500 g hvedemel

Remonce:
40 g smør
2 tsk kanel
1 tsk kardemomme
knap 1/2 dl sukker

1 æg til pensling
Perlesukker
12 papirsmuffinforme

Lin mælken i en lille kasserolle, kom gæren op i en røreskål eller et dejfad og hæld den lune mælk over. Rør til gæren er opløst. Tilsæt sukker og salt. Kom ca. halvdelen af melet op i en lille skål og smuldr smørret deri. Kom blandingen i dejen og rør godt rundt. Tilsæt resten af melet gradvist og ælt dejen godt igennem på bordpladen. Pas godt på ikke at tilsætte for meget mel. Læg dejen tilbage i skålen og lad den hæve en halv time under et viskestykke.

Lav remoncen mens dejen hæver. Kom ingredienserne op i en skål og lad det stå ved stuetemperatur et kvarters tid. Rør det godt rundt, så massen bliver ensartet.

Rul dejen ud på et meldrysset bord til et rektangel på ca 30 x x 40 cm. Smør remoncen på og rul den sammen til en roulade. Skær 12 stykker ud. Læg 12 muffinforme af papir på en bageplade og læg en kanelbulla på hver (jeg plejer lige at folde snippen ind under dejen til slut, så bliver de pænere). Tænd ovnen på 225 grader og lad sneglene hæve 20 minutter.

Pensl med sammenpisket æg og drys hver kanelbulla med lidt perlesukker. Bag dine kanelbullar i ovnen i 12-15 minutter. Lad dem køle lidt af på en rist inden du går ombord.


Ubagte og står og hæver en sidste gang...


Klar til at spise!


Bemærk at der i denne svenske udgave er væsentlig mindre remonce i end i de danske kanelsnegle, jeg kender. Derudover er der væsentlig mindre smør i dejen. Det er jo nok lidt en smagssag, hvad man er til, men jeg tror nu nok, at jeg kunne finde på at bage disse igen i stedet for de danske, for samvittigheden har det dog trods alt lidt bedre efter at have spist en (eller af to...) af disse end efter at have spist de danske for slet ikke at tale om bagerens udgave, som man lige så godt kan smøre direkte på hofterne! Med andre ord er disse bestemt en anbefaling værdig :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar