tirsdag den 22. oktober 2013

Kaffe (det sorte guld)



Kaffe er en af mine livsnerver. Så er det sagt. Jeg har altid været glad for kaffe (i hvert fald i de voksne år), og i de senere år har min opfattelse af god kaffe ændret sig radikalt, så jeg nu fravælger kaffen, hvis den ikke er god nok. Denne ændring kan min mand nok tage en stor del af æren for, selvom jeg allerede inden, vi lærte hinanden at kende, var begyndt at ændre min opfattelse af god kaffe.

Hvad er så god kaffe? For mig er det ikke så vigtigt, om det er cappuccino, espresso, stempel eller hvad det er. På helt sin egen måde har hver slags sine forcer, og jeg drikker dem alle gerne (dog ikke på samme tid). Der findes efterhånden en masse forskellige typer, men her er dem, der er vigtigst for mig.

Cappuccino
Cappuccino er "standardkaffen" herhjemme. Vi drikker næsten altid cappuccino til morgenmaden og også nogle gange om eftermiddagen. Den består af 1 del espresso og 2 dele steamet mælk.

Cafe Latte
Cafe Latte har fået et skidt ry herhjemme og det er faktisk rigtig synd. Den er blevet det man drikker, hvis man "egentlig ikke kan lide kaffe, men gerne vil prøve alligevel". En Latte kan smage ganske udmærket, hvis man laver den på ordentlige friskristede bønner og behandler mælken ordentligt. Og efter min helt personlige mening er det en dødssynd at komme sukker i, fordi smagen er så mild i forvejen. Kommer du sukker i, stjæler den hele smagen. En cafe latte består af 1 del espresso og 3 dele steamet mælk

Espresso
En espresso er den rene vare, og den skal man bestemt ikke have for meget af. For mig er en espresso det jeg gerne vil skifte en dessert ud med. Da jeg for nogle år siden boede i Spanien, blev man ofte spurgt, om man ville have dessert eller kaffe efter måltidet. Valgte du kaffe, fik du så en espresso (eller café solo som den hedder på de kanter) eller cortado (en del espresso og en del mælk). Denne type kaffe er den eneste, som jeg bruger sukker til. En skefuld i en lille kop så er det helt helt dessertagtigt for mig.

Bemærk at mange caféer sejler rundt i begreberne, så selvom du bestiller en cappuccino på en café, er det ikke sikkert, du får en sådan. Så vælg dine vandhuller med omtanke :) 

Stempel vs. filter
Stempelkaffe skal kværnes grovere end, hvis det er til filter. Køber du kaffe i supermarkedet, så vælg hele bønner og kværn dem så enten selv derhjemme i en kaffemølle eller brug den i butikken. Husk at vælge en grov indstilling. Jeg synes, at stempelkaffe har en bedre og mere intens smag end filterkaffe, så det er klart mit foretrukne valg indenfor "sort kaffe ". Hvis vi har flere gæster og ikke vil bruge alt for lang tid på at lave cappuccino til alle, så er det stempelkaffen, vi vælger.

Aeropress
Min mand har introduceret mig for et nyt koncept, nemlig kaffe lavet på en aeropress. Det foregår på en måde, hvor du blander kværnet kaffe og vand, skaber et lufttryk og presser kaffen ud gennem et filter. Det er i bund og grund filterkaffe men deluxe udgaven. Vi bruger oftest denne løsning når vi f.eks. er i sommerhus.

Jeg synes, at det allervigtigste, når man laver god kaffe, er, at kaffen er friskristet. Vi bestiller grønne bønner fra et sted i England og rister selv en lille portion ad gangen. Min mand har bestemt styr på sit kaffeudstyr, og vognparken ser du her:


Maskinen til venstre og kværnen til højre (ikke på billedet er kafferisteren, som mest af alt ligner en lille mikrobølgeovn)


I går fortalte jeg, at min mands bryllupsdagsgave var i det gastronomiske hjørne, og måske har du allerede gættet, at vi taler om kaffe? Min gave til ham havde han faktisk allerede indløst, da han i sidste uge var på Latte Art kursus hos The Coffee Collective. Latte Art er den kunst man kan lave med den steamede mælk i f.eks. cappuccino. Det er ikke særlig let, men han har fået nogle gode tips, og som du kan se øverst i indlægget, er han blevet ganske god allerede.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar