onsdag den 30. oktober 2013

Og det blev knækbrød...


Den sunde tand overvandt den søde i dagens dilemma, så jeg har kastet mig ud i en gang knækbrødsbagning.

Knækbrøddet her er en af mine gamle favoritter. Jeg har for mange år siden fået opskriften af min mor, som selv har fået den af sin nu afdøde nabokone. Så præcist hvor den stammer fra, ved jeg hånden på hjertet ikke. Men i en eller anden variant er den at finde i mange nyere børnekogebøger, så jeg anser mig selv for at være lidt på forkant for en gangs skyld :)

Min allerbedste opskrift på knasende knækbrød kommer her:

1 dl græskarkerner
1 dl solsikkekerner
1 dl sesamfrø
1 dl hørfrø
1 dl havregryn
1 dl fuldkornsmel
2 1/2 dl hvedemel
1 tsk god salt
1 tsk bagepulver
1 dl smagsneutral olie (f.eks. raps eller solsikke)
2 dl koldt vand

Tænd ovnen på 190 grader.

Bland alle de tørre ingredienser i en skål og rør godt rundt. Tilsæt olie og vand og rør det godt sammen. Nu har du en tyk grødagtig masse.

Kom halvdelen af grøden op på et stykke bagepapir. Læg et nyt stykke bagepapir ovenpå og gnid med fingrene dejen ud i et ensartet tyndt lag. Man skal stå lidt og arbejde med det, men dejen er blød så det er ret nemt. Fjern det øverste lag bagepapir. Med en kniv presser du forsigtigt riller på langs og på tværs, som former knækbrødsstykkerne (de skal ikke skæres fra hinanden, for når de er bagt, kan de nemt brækkes fra hinanden).

Lemp bagepapiret med knækbrødene over på en bageplade og bag dem i ovnen i 20-25 minutter. Hold GODT øje for lige pludselig skal de ud. De må ikke blive mørke, og alle ovne bager forskelligt, så jeg kan ikke give en mere præcis angivelse end det.

Gentag processen med den anden halvdel af dejen og lad knækbrødene køle godt af på en rist, inden du opbevarer dem op til en uges tid i en tætsluttende bagedåse.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar